راهنمای خرید کولرآبی

0 131
زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

با آغاز فصل گرما نیاز به وسایل خنک‌کننده مانند کولر آبی احساس خواهد شد. اما آیا می‌دانید که وسیله خنک‌کننده مورد نظر شما چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ تعداد خروجی‌های هوا و یا مساحت خانه در انتخاب کولر آبی چه تاثیری خواهد داشت؟

چطور با توجه به ویژگی‌های خانه خود می‌توان بهترین کولر آبی را انتخاب کرد؟ کدام برند کولر آبی را خریداری کنیم؟ در صورتی که قصد دارید برای آپارتمان خود کولرآبی خریداری نمایید بهتر است تا پایان ما را با راهنمای خرید کولر آبی همراهی نمایید.

جالب است بدانید در عصر حاضر حدود 70% از ایرانیان از هوای خنک کولر آبی نهایت لذت را می‌برند. این نوع کولرها برای شهرهایی با آب‌وهوای گرم و خشک گزینه مناسب‌تری می‌باشد. کولر آبی در مقایسه با کولر گازی به دلیل قیمت و مصرف انرژی و دلایل بسیار زیاد دیگر از لحاظ اقتصادی به صرفه می‌باشد.

میزان بهره‌وری کولرآبی خریداری شده به نوع کولر، شیوه و محل نصب آن، انتخاب صحیح ابعاد آن، کانال‌کشی و زمان استفاده از آن وابسته می‌باشد. در صورتی که در شهرهای تهران، قم، قزوین، شیراز، اصفهان، سمنان، خراسان، کرمان، کاشان، کرمانشاه و یزد سکونت دارید خرید کولر آبی انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود. در صورتی که از مهمترین نکاتی که هنگام خرید کولر آبی باید رعایت شوند آشنایی داشته باشید می‌توانید بهترین کولر آبی مناسب را برای منزل خود انتخاب نمایید.

فاکتورهای مهم خرید کولر آبی باکیفیت

فاکتورهای مهم خرید کولر آبی باکیفیت

برای این که بتوان یک کولرآبی متناسب با نیاز خود خریداری نمود بهتر است ابتدا با انواع کولر آبی آشنا شوید. یکی از فاکتورهای مهم که هنگام خرید کولر آبی باید در نظر گرفته شود ضخامت دیواره‌ها و کف کولر مناسب می‌باشد. همچنین باید این نکته را به خاطر سپرد که کولر آبی مورد نظر باید دارای پوشش آپوکسی و رنگ پودری، الکترواستاتیکی مقاوم در برابر اشعه uv باشد.

دهانه خروجی هوا

یکی از نکات مهم که هنگام خرید کولر آبی باید در نظر گرفته شود دهانه خروجی هوا می‌باشد. با توجه به نوع استفاده و فضای قرار گرفتن کولرها دو نوع خروجی هوا دارند. یک خروجی از سقف کولر که کانال کولر از بالا به کولر متصل شده است و به دلیل محدودیت فضا در بالکن قرار گرفته و از آن استفاده می‌شود. نوع دیگر آن دریچه کولر از سمت بغل و یا کنار دستگاه می‌باشد.

کنترل دما

یکی از منحصربه‌فردترین ویژگی‌های یک کولر آبی کنترل دمای محیط از طریق ترموستات می‌باشد. این ویژگی از کار مداوم و پیوسته کولر آبی جلوگیری به عمل می‌آورد و در زمان تنظیم شده باعث خاموش شدن سیستم دستگاه خواهد شد. از این رو این ویژگی باعث کاهش مصرف انرژی تا حد زیادی خواهد شد.

توان کولر آبی

از دیگر عوامل مؤثر در خنک‌سازی دمای محیط انتخاب یک کولر آبی با ظرفیت و توان مناسب می‌باشد. کولرهای آبی در توان‌های مختلف در بازار موجود هستند. هرچه میزان توان کولر مورد نظر بیشتر باشد قدرت خنک‌کنندگی آن نیز بیشتر خواهد بود. در هنگام خرید کولر آبی باید دیگر شرایط از جمله تعداد طبقات، متراژ محل، تعداد خروجی هوا، آفتاب‌گیر بودن ساختمان و ضخامت دیوارها در نظر گرفته شوند. به عنوان مثال کولر آبی در سایز بزرگ انرژی بیشتری را مصرف خواهد کرد.

جنس ورقه‌های کولر آبی

هر نوع کولر آبی را که خریداری نمایید باید آن را در محیط بیرون نصب کنید از این رو این مسئله از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار خواهد بود که جنس بدنه کولر آبی مورد نظر به نحوی باشد تا در اثر شرایط محیطی همچون باد، باران، اشعه ماورابنفش خورشید و غیره دچار پوسیدگی نشود.

از این رو زمانی که در حال بررسی کولرآبی مورد نظر خود هستید در کاتالوگ و فرم مشخصات آن جنس ورقه‌های مورد استفاده قرار گرفته در دستگاه مورد نظر را در نظر بگیرید. بهترین جنس برای بدنه کولر آبی ورق‌های گالوانیزه هستند.

خرید کولر آبی با کیفیت

رنگ به کار رفته در کولر آبی مورد نظر

هنگام خرید کولر آبی باید نوع رنگ مورد استفاده در بدنه دستگاه را نیز مورد کنترل قرار دهید. زمانی که رنگ‌ها در برابر نور خورشید قرار می‌گیرند بر اثر اشعه ماورا بنفش و با گذشت زمان تناژ خود را از دست خواهد داد و بی‌رنگ خواهد شد.

البته پوسیدگی و ریزش رنگ به دلیل نور خورشید را نباید به باد فراموشی سپرد، زیرا ریزش رنگ کولر آبی فرسودگی سریع کولر آبی به دلیل تابش نور آفتاب و بارش باران را به همراه خواهد داشت. از این رو هنگام خرید انواع کولر آبی باید این نکته را مد نظر قرار داد که رنگ مورد استفاده در آن در مقایسه با اشعه‌های خورشید به ویژه ماورابنفش باید مقاومت نسبتاً مطلوبی داشته باشد.

پوشال و یا پد سلولزی

یکی از فاکتورهایی که باعث ایجاد تفاوت در کولرهای آبی می‌شود نوع پد به کار رفته در آن‌ها می‌باشد. در برخی از این کولرها پوشال و در دیگر انواع آن پدهای سلولزی مورد استفاده قرار گرفته است. اگر از لحاظ مالی با مشکل خاصی مواجه نیستید توصیه می‌شود که برای خرید کولر آبی دستگاهی را انتخاب نمایید که دارای پد سلولزی باشد، زیرا آب باید به طور کامل و یکنواخت این پدها را خیس کند تا هوای ورودی به داخل کولر به خوبی خنک نماید.

برای این امر پد سلولزی با مصرف آب کمتر به صورت کامل و یکدست خیس خواهد شد. از این رو میزان مصرف آب تا حد قابل‌توجهی کاهش خواهد یافت.

ابعاد ساختمان

از دیگر فاکتورهای مهم که هنگام خرید کولر آبی باید در نظر گرفته شود ابعاد ساختمان می‌باشد. ابعاد ساختمان تعیین‌کننده اندازه کولر مورد نظر خواهد بود. اندازه کولر آبی انتخابی شما باید با محلی که قرار است دستگاه در آن مورد استفاده قرار گیرد مطابقت داشته باشد.

به عنوان مثال در صورتی که قصد خرید یک کولر آبی برای یک ساختمان کاری بزرگ را داشته باشید باید این نکته را مد نظر قرار دهید که در صورتی که یک کولر آبی مناسب برای ساختمان مسکونی 100 متری خریداری نمایید کولر آبی با شدت تحت فشار قرار خواهد گرفت تا تمامی محیط را خنک سازد، زیرا در تمام مدت روز باید کولر آبی روشن بماند از این رو کاهش کارایی موتور کولر آبی را به همراه خواهد داشت و ممکن است در مدت زمان کوتاه بسوزد. از این رو هرچه متراژ ساختمان شما بیشتر باشد باید یک کولر آبی بزرگ‌تر را انتخاب و خریداری نمایید.

کولرهای آبی پیشرفته

برچسب انرژی

تمامی وسایل برقی و الکترونیکی دارای برچسب انرژی می‌باشند که نمایانگر این موضوع است که وسیله مورد نظر چه مقدار انرژی را مورد مصرف قرار می‌دهد. بهترین حالت این می‌باشد که وسیله مورد نظر شما در سطح انرژی A قرار گرفته باشد. به این معنا که راندمان مصرف انرژی در این دستگاه بالا خواهد بود. در خرید کولر آبی باید برچسب انرژی را با نهایت دقت مورد بررسی قرار دهید. در غیر این صورت هزینه مصرف برق شما در فصل گرم سال و تابستان زیاد خواهد بود.

کولرآبی یک وسیله پرمصرف می‌باشد و در صورتی که از یک کولر آبی با مصرف انرژی بالا استفاده نمایید در پایان دوره با مشاهده قبض برق بهت زده خواهید شد.

برند

در صورتی که قبل از خرید کولر آبی مقداری به تحقیق بپردازید با برندهای مختلف آشنا خواهید شد که هر یک از آن‌ها از لحاظ کیفیت کالا دارای تفاوت‌های قابل‌توجهی با یکدیگر می‌باشند. هرچه کولرآبی یک برند به استانداردهای جهانی نزدیک‌تر باشد عملکرد بالاتری را خواهد داشت و طول عمر آن نیز افزایش خواهد یافت. از این رو عاقلانه‌ترین کار این می‌باشد که قبل از خرید کولر آبی ویژگی‌های هر یک از برندها را با دقت مورد بررسی قرار دهید.

خدمات پس از فروش

از دیگر معیارهای مهم که هنگام خرید کولر آبی باید در نظر گرفته شود خدمات پس از فروش آن می‌باشد. در صورتی که به بهترین نحو ممکن از کولر آبی استفاده کنید باز این احتمال وجود خواهد داشت که به دلیل عوامل مختلف از جمله تغییر در ولتاژ برق، کم و زیاد شدن فشار آب و غیره موتور کولر و یا هر یک از بخش‌های آن دچار آسیب شود.

از این رو قبل از خرید کولر آبی بهتر است برندی را انتخاب کنید که برای تولیدات خود خدمات پس از فروش ارائه کرده باشد و با راه‌اندازی نمایندگی‌های تعمیرات جهت تعمیر انواع کولر آبی تولیدی خود مهندسین متخصص را انتخاب کرده باشد.

گارانتی

آخرین فاکتوری که هنگام خرید کولر آبی باید در نظر گرفته شود گارانتی می‌باشد. اگر در مدت اعتبار ضمانت‌نامه کولرآبی شما خرابی رخ دهد برای تعمیر کولر آبی نیاز به پرداخت هزینه نخواهید داشت. هرچه مدت زمان اعتبار گارانتی محصول مورد نظر شما بیشتر باشد بهتر خواهد بود. از این رو برای خرید انواع کولر آبی مدت اعتبار گارانتی و خدمات که همراه با گارانتی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد باید مورد توجه قرار گیرند.

امکانات کولرهای آبی پیشرفته

امکانات کولرهای آبی پیشرفته

تایمر

یکی از امکانات مهم کولرهای آبی پیشرفته تایمر می‌باشد که امکان تنظیم روشن و خاموش کردن کولر را در اختیار شما قرار خواهد داد.

کلید حفاظت از جان

از دیگر ویژگی‌ها و امکانات کولرهای آبی پیشرفته و مدرن می‌توان به کلید حفاظت از جان اشاره کرد. عملکرد این سیستم از جان افراد در برابر خطر برق گرفتگی و آتش سوزی حفاظت خواهد کرد.

سیستم خاموش کن به صورت اتوماتیک و خودکار

به منظور اطمینان از حضور افراد در منزل کولرهای آبی به یک سیستم مجهز شده‌اند که اگر در طول 24 ساعت به دستگاه فرمان داده نشود دستگاه به صورت خودکار و اتوماتیک خاموش خواهد شد.

افراد زیادی هنگامی که خانه و یا اداره خود را ترک می‌کنند خاموش کردن کولر آبی را فراموش می‌کنند. اما سیستم خاموش خودکار باعث خواهد شد تا اگر چند ساعت به کولر برنامه خاص داده نشود کولر به طور خودکار خاموش خواهد شد.

تایمر موجود در کولر آبی مدرن قابلیت تنظیم مدت زمان روشن و خاموش شدن کولر را در اختیار شما قرار خواهد داد. به عنوان مثال وقتی قصد دارید بخوابید می‌توانید زمان مشخصی را تعیین کنید و سپس با خیال راحت به خواب خوش بروید. کولر پس از پایان یافتن زمان تنظیم شده خاموش خواهد شد.

یکی دیگر از تکنولوژی‌های برتر نسل جدید کولرهای موتور اینورتر می‌باشد. تکنولوژی اینورتر باعث می‌شود مصرف برق بین 30 تا 60% کاهش خواهد یافت. کولرهای آبی اینورتردار خاموش نخواهند شد بلکه در زمان خاموشی با دور بسیار کم به کار خود ادامه خواهند داد. این موضوع باعث خواهد شد تا برای هر بار روشن کردن کولر انرژی زیادی مورد استفاده قرار نگیرد.

سیستم نشانگر تعویض پوشال

این ویژگی باعث می‌شود که با روشن شدن چراغ اخطار متوجه شوید که زمان نیاز به تعویض پوشال کی خواهد بود.

حالت اقتصادی

از طریق این امکان در زمان روشن کردن کولر آبی در لحظه نخست خنکی بیشتری تولید خواهد شد و با گذشت زمان میزان آن کاهش خواهد یافت. این ویژگی در صرفه‌جویی انرژی موثر می‌باشد.

امکانات کولرهای آبی پیشرفته

خاموش شدن پمپ آب

در صورتی که یک ساعت پس از روشن شدن پمپ آب موتور کولر روشن نشود پمپ آب به صورت خودکار و اتومات خاموش خواهد شد.

سرعت‌های مختلف

کولرهای آبی جدید به سه دور سرعت موتور مجهز هستند که هر یک از آن‌ها به صورت جداگانه قابل تنظیم شدن می‌باشند.

مراقبت و نگهداری از کولر آبی

برای افزایش طول عمر کولر آبی مورد استفاده خود بهتر است با نکات مهم مراقبت و نگهداری از دستگاه نیز آشنایی کامل داشته باشید. با رعایت این نکات می‌توان راندمان کارایی کولر آبی را در طول سال افزایش دهید.

همواره توصیه می‌شود پس از خرید کولر آبی کار نصب آن را به شرکت سازنده کولر آبی مورد نظر بسپارید تا دستگاه شما اگر دارای ضمانت‌نامه می‌باشد گارانتی آن با مشکل خاصی مواجه نشود.

همچنین توصیه می‌شود برای نصب کولر محیطی را انتخاب نمایید که به طور کامل تراز باشد. تراز بودن کولر آبی از آنجا که مانع جمع شدن آب در بخش خاصی از دستگاه می‌شود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد. وقتی کولر تراز باشد تمامی بخش‌های کولر به یک اندازه مرطوب خواهد بود و بازدهی کولر آبی افزایش خواهد یافت.

همچنین هنگام خرید یک کولر آبی باید شیلنگ‌های انتقال آب که از پمپ روی پوشال‌ها آب می‌ریزد مورد توجه قرار گیرند. این شیلنگ‌ها به طور معمول پس از یک سال استفاده جرم خواهد گرفت. قبل از راه‌اندازی مجدد کولرآبی توصیه می‌شود این شیلنگ‌ها را جرم‌گیری کنید.

نکات دیگر نگهداری از کولر آبی

در صورت استفاده از کولرهای پوشالی توصیه می‌شود در سال یک‌بار نسبت به تعویض پوشال‌ها اقدامات لازم را انجام دهید. زیرا پوشال‌ها زود پوسیده خواهند شد و در طول سال گردوغبار را به خود جذب خواهند نمود. دقت کنید که قبل از روشن کردن دستگاه بدنه دستگاه و پوشال‌ها باید با استفاده از آب شسته شوند تا گردوغبار موجود در محیط وارد فضای خانه نشوند.

همچنین توصیه می‌شود سالانه یک‌بار اقدامات لازم را نسبت به روغن‌کاری یاتاقان‌ها انجام دهید تا طول عمر دستگاه شما افزایش یابد.

همچنین شما باید در فصل تابستان قبل از روشن کردن کولر آبی خود تسمه کولر را مورد بررسی قرار دهید و از عدم وجود پارگی و یا ترک خوردگی در آن اطمینان حاصل نمایید. شل و یا سفت بودن تسمه کولر باعث می‌شود تا دستگاه عملکرد مناسبی نداشته باشد.

کولر آبی باید با فاصله حداقل 30 سانتی‌متر از زمین نصب شود.

به منظور بهبود راندمان کولر آبی توصیه می‌شود از سایبان‌های مناسب استفاده نمایید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

خرید اینترنتی لوازم خانگی