همه چیز در مورد بخاری گازی بدون دودکش

1 17,425
زمان تقریبی مطالعه: 17 دقیقه

برای گرم کردن خانه در ماه‌های سرد سال مجبور به استفاده از بخاری هستیم. برخی بخاری‌ها دودکش دارند و برخی نیز بدون دودکش هستند. بخاری بدون دودکش به دلیل اینکه حرارت را از طریق لوله از خانه خارج نمی‌کند بازدهی بسیار بیشتری نسبت به مدل دیگر دارد. اما سوالی که در ذهن اکثر کاربران نقش بسته است این است که بخاری گازی بدون دودکش برای سلامت انسان چه خطراتی می‌تواند به همراه داشته باشد؟

دلیل اصلی این نگرانی این است که دود حاصل از ترکیب اکسیژن و گاز به چه صورتی خارج می‌شود؟ در این مقاله با فروشگاه اینترنتی کالاسونیک همراه باشید، در ادامه با این نوع بخاری بیشتر آشنا خواهیم شد. کاربرد مناسب برای آن را توضیح می‌دهیم. همچنین در انتهای همین مقاله بهترین مدل‌های بخاری بدون دودکش موجود در بازار را به شما معرفی می‌کنیم.

بخاری گازی بدون دودکش بخریم یا با دودکش؟

بحث اصلی در رابطه با بخاری گازی بدون دودکش این است که آیا بهتر است بخاری گازی بدون دودکش خریداری کنیم یا بخاری گازی که دودکش دارد؟

بخاری بدون دودکش قابل‌حمل است و می‌توان آن را به‌صورت ثابت روی دیوار نیز نصب کرد. در این بخاری‌ها تولید گاز با بخاری گازی دودکش دار یکسان است اما از آنجا که ساختار آن‌ها دارای طراحی خاصی است و شعله از کیفیت بهتری برخوردار است تولید بسیار کمی از گاز مونوکسید را شاهد هستیم. البته لازم به ذکر است که این مسئله باعث نخواهد شد تا بخاری گازی بدون دودکش برای شما هیچ خطری نداشته باشد.

بخاری گازی دودکش دار برای گرم کردن محیط نیاز دارند تا اکسیژن بیشتری از محیط دریافت کند. این مسئله باعث خواهد شد گاز مونواکسید زیادی تولید شود که برای سلامت انسان خطرات بسیار زیادی را به همراه دارد. اگر گاز گربن مونوکسید در فضای بسته زیاد شود، مرگ انسان را به دنبال خواهد داشت.

گاز مونو اکسید کربن باید با استفاده از یک دودکش استاندارد به محیط بیرون انتقال داده شود. البته در استفاده از بخاری گازی دودکش دار تنها دودکش استاندارد از اهمیت برخوردار نیست بلکه خود دستگاه نیز باید کیفیت لازم را به‌منظور خارج ساختن گاز سمی داشته باشد و در مسیر لوله تا بالا نیز هیچ مانعی وجود نداشته باشد. بخاری گازی دودکش دار اغلب در فضاهای بسته همچون خانه، اتاق، مسجد، سالن و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نکته: از بخاری گازی دودکش دار اغلب در محیط‌هایی که امکان باز کردن پنجره و تهویه وجود نداشته باشد استفاده می‌شود. برای اتاق خواب یا سالن پذیرایی منزل، بخاری دودکش دار گزینه مناسب تری است.

در هنگام استفاده از هر نوعی از بخاری گازی باید دو نکته را به خاطر بسپارید:

  • از استفاده از بخاری گازی در حمام به‌شدت خودداری نمایید.
  • هیچ‌گاه سر دودکش بخاری گازی دودکش دار را داخل آب قرار ندهید. در نظر داشته باشید که دودکش لوله بخاری تنها باید داخل لوله برود.
استفاده از بخاری گازی
محل مناسب برای بخاری های بدون دود کش

از بخاری گازی بدون دودکش در چه مکانهایی می‌توان استفاده کرد؟

برخی از افراد عقیده دارند که بخاری گازی بدون دودکش خطرناک است و نباید از آن استفاده کرد؛ اما استفاده از بخاری بدون دودکش برای فضاهای باز که هوا داخل آن جریان دارد کاملاً مناسب است. چرا که آلایندگی بسیار کمی دارد.

به‌ عنوان‌ مثال در بانک‌ها که درب بانک به‌صورت مداوم باز و بسته می‌شود و فضای آن بسیار باز است می‌توان از بخاری گازی بدون دودکش استفاده کرد. در این نوع از بخاری ایمنی نیز در نظر گرفته‌شده است اما اگر دارای مشکلات تنفسی هستند و یا احساس خطر می‌کنید توصیه می‌شود از بخاری گازی دود کش دار استفاده نمایید.

این نکته را به خاطر بسپارید که استفاده از بخاری بدون دودکش برای اتاق کودک به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود. استفاده از بخاری گازی بدون دودکش برای اتاق‌خواب و فضاهایی که هوا داخل آن نیز گردش ندارد نیز توصیه نمی‌شود.

به‌طورمعمول استفاده از این بخاریها برای مغازه‌ها و سالن‌هایی که رفت‌وآمد در آنجا زیاد است و یا درب آن‌ها زیاد باز و بسته می‌شود و هوا داخل آن گردش دارد گزینه ایده آل و مناسبی خواهد بود.

فرآیند ترکیبی سوخت گاز و اکسیژن

هرچند فرآیند ترکیبی سوخت گاز و اکسیژن با میزان بسیار ناچیزی از آلاینده‌ها همراه است اما این میزان کم نیز ممکن است در طولانی‌مدت روی سلامت انسان تاثیرات نامطلوب داشته باشد. در برخی از جدیدترین انواع بخاری گازی بدون دودکش، سیستم جدید با نام ODC قرار گرفته است، در شرایطی که اکسیژن محیط تا میزان 18% کاهش یابد، ODC بخاری را به‌سرعت خاموش خواهد کرد.

به‌هرحال، مواردی از قبیل برند، قابلیت‌ها و گارانتی فروش می‌توانند در کیفیت محصول نقش قابل‌توجهی داشته باشند. همواره به کاربران توصیه می‌کنیم تا به سراغ محصولاتی بروند که به‌طور کامل در بازار شناخته‌شده باشند و از اعتبار برند خود سهم ببرند؛ اما درصورتی‌که بیش از مسائل مالی به امنیت محصول اهمیت می‌دهید و فضای زندگی شما کوچک است و بین پنجره و درب اتاق‌ها روزنه زیادی ندارید بخاری‌برقی برای شما گزینه مناسبی خواهد بود.

برای مشاهده قیمت انواع بخاری برقی کلیک کنید.

بخاری گازی بدون دودکش چگونه کار می‌کند؟

تکنولوژی که در تولید بخاری گازی بدون دودکش مورد استفاده قرار گرفته است عملکرد تولید شعله را بهینه‌سازی نموده است به‌نحوی‌که ترکیب اکسیژن و گاز به‌ تناسب انجام می‌گیرد و برای تولید شعله کمترین میزان اکسیژن و گاز با یکدیگر ترکیب می‌شوند و بیشترین شعله و حرارت ممکن تولید می‌شود و از آنجا که فرآیند سوخت کامل است مونوکسید کربن کمتری نیز تولید خواهد شد. میزان تولید این گاز در مقایسه با بخاری گازی دودکش دار کمتر است.

بخاری گازی بدون دودکش دارای ترموکوبل است. ترموکوپل باعث خواهد شد تا امنیت دستگاه تا حد قابل‌توجهی افزایش یابد. در حقیقت زمانی که شعله کم شود، حساسیت این دستگاه فعال می‌شود و ازاین‌رو جریان گاز به‌سرعت قطع خواهد شد.

زمانی که میزان اکسیژن محیط به کمتر از 18% برسد، دستگاه خاموش خواهد شد. پس از خاموش شدن دستگاه به‌صورت یک‌باره نترسید. بلکه باید نگران این موضوع باشید که محیط تهویه مناسب ندارد و این امر باعث شده است این اتفاق بیفتد.

بخاری گازی بدون دودکش باعث می‌شود رطوبت هوا گرفته شود. به این دلیل در هنگام استفاده از این دستگاه باید نهایت دقت را به خرج داد. البته در بخاری گازی دودکش دار نیز این موضوع صدق می‌کند اما می‌توان با قرار دادن ظرف آب روی آن این مشکل را تا حد زیادی رفع کرد.

ساختار بخاری گازی بدون دودکش به نحوی است که به‌صورت خودکار تا حد زیادی رطوبت را حفظ می‌کند؛ اما همواره تاکید می‌شود که بخار آب تولید شده در بخاری گازی بدون دودکش در طولانی‌مدت ممکن است بیماری تنفسی در افراد مسن را تشدید کند و همچنین باعث ایجاد کپک خواهد شد. ازاین‌رو بهتر است قبل از هر چیز به فکر یک تهویه مناسب باشید.

آیا بخاری گازی بدون دودکش خطر دارد؟

بخاری گازی بدون دودکش

 

گاز مونواکسید کربن که در صورت استفاده از بخاری گازی بدون دودکش تولید می‌شود ممکن است خطرات بسیار زیادی را به همراه داشته باشد. درصورتی‌که محیطی که در آن از بخاری استفاده می‌کنید بسته باشد مشکلات احتمالی شما شدیدتر خواهد شد.

استفاده از بخاری گازی بدون دودکش در محیط‌هایی توصیه می‌شود که هوا در فضای موردنظر جریان داشته باشد. به‌عبارت‌دیگر دارای تهویه مناسب باشد. ازاین‌رو در نظر داشته باشید که استفاده از بخاری گازی بدون دودکش به‌هیچ‌وجه در فضاهای بسته همچون خانه توصیه نمی‌شود.

این بخاریها آلاینده‌هایی را تولید می‌کند. ازاین‌رو با وجود مزایای بسیار زیادی که دارد بازهم استفاده از این نوع بخاری گازی با معایبی نیز همراه است. آلاینده‌هایی که توسط بخاری گازی بدون دودکش تولید می‌شوند شامل دی‌اکسید نیتروژن، مونوکسید کربن و بخار آب هستند.

هرچند درصد این آلاینده‌ها بسیار ناچیز است اما در طولانی‌مدت ممکن است روی سلامتی افراد به‌ویژه ریه آن‌ها تاثیرات منفی داشته باشد. همچنین باعث ایجاد کپک ناشی از بخار آب می‌شوند.

ازاین‌رو وجود تهویه مناسب در محیط انتخاب‌شده از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار است، حال این تهویه می‌تواند شامل وجود یک دستگاه تهویه هوا باشد و یا این‌که در یا پنجره باز یا بسته شود. یکی از بهترین مکان‌هایی که می‌توان از بخاری گازی بدون دودکش در آن استفاده کرد فروشگاه است. البته هنگام استفاده از این نوع بخاری گازی باید ابعاد فضا را نیز در نظر بگیرید. یک بخاری گازی کوچک قدرت کافی برای گرم کردن یک اتاق را ندارد.

مزایا و معایب بخاری گازی بدون دودکش

 

مزایا

از مهم‌ترین مزایای بخاری گازی بدون دودکش می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بخاری گازی بدون دودکش به‌راحتی قابل جابجایی است و می‌توان آن را در مکانی مورد استفاده قرار داد. این نوع از بخاری گازی‌ها دارای کاربری مسکونی و تجاری است.
  • این نوع بخاری گازی می‌تواند گرمای مطلوب و یکنواخت را در فضا ایجاد نماید.
  • هیچ‌گونه نشتی هوای گرم در این نوع بخاری گازی وجود ندارد و تمام گرمای تولید شده از آن به فضا دمیده می‌شود.
  • این بخاری ها در مقایسه با بخاری گازی دودکش دار ارزان‌قیمت‌تر است.
  • با استفاده از این نوع بخاری گازی‌ها می‌توان هزینه سوخت را تا حد قابل‌توجهی کاهش داد.

هرچند استفاده از این بخاری ها مزایای زیادی دارد اما معایبی نیز به همراه دارند.

معایب

  • بخاری گازی بدون دودکش آلاینده‌های خطرناکی را به فضا انتقال می‌دهد.
  • درصورتی‌که اتاقی که بخاری گازی بدون دودکش در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد شرایط کافی تهویه را نداشته باشد، قرار گرفتن در معرض آلاینده‌ها برای طولانی‌مدت می‌تواند خطرات قابل‌توجهی برای سلامت شما ایجاد نماید.
  • استفاده از این نوع بخاری گازی تاثیرات غیر مستقیم بخار آب که باعث ایجاد کپک و گردوغبار می‌شود را افزایش می‌دهد.

نکات مهم در خرید بخاری گازی بدون دودکش خانگی

 

ویژگی‌های بخاری بدون دودکش

هنگام خرید بخاری گازی بدون دودکش خانگی همانند دیگر لوازم مورد نیاز در خانه باید نکات مهم بسیار زیادی را در نظر بگیرید. این فاکتورها و موارد مهم شامل موارد زیر هستند:

در نظر گرفتن ابعاد محیط

قبل از انجام هرگونه اقدامی برای خرید بخاری گازی بدون دودکش باید مشخص نمایید که بخاری گازی موردنظر را برای کدام بخش از منزل یا محل کار می‌خواهید. ابعاد محیط نیز باید در نظر گرفته شوند. در صورتی‌ که فضای اتاق‌ ها کوچک‌ تر از سالن پذیرایی باشد و برای گرم کردن اتاق‌ها به بخاری گازی کوچک‌تر نیاز خواهید داشت (هر چند که بخاری برقی برای محیطهای کوچک بیشتر توصیه می‌گردد) در صورتی‌ که قصد گرم کردن سالن پذیرایی را با استفاده از وسایل گرمایشی دارید نیز بهتر است بخاری گازی دودکش دار بزرگ را خریداری نمایید.

قابلیت ایمنی

درصورتی‌که در منزل خود فرزند کوچک دارید و یا از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنید بهتر است در نظر داشته باشید که بخاری گازی بدون دودکش باید دارای ایمنی کافی و لازم باشد تا برای سلامت فرزند و حیوانات خانگی شما مشکل خاصی ایجاد نشود. همچنین باید توجه کنید که سنسور تشخیص سطح اکسیژن در بخاری شما باید وجود داشته باشد. این سنسور در مواقعی که سطح اکسیژن به مقدار غیرمجاز برسد دارای قابلیت خاموش کردن بخاری را دارد.

گرمایش بخاری

تمامی بخاری‌های گازی بدون دودکش قدرت و توانایی گرمایش کافی را دارند و هنگام خرید این محصول باید محیط و فضای منزل خود را در نظر بگیرید.

ابعاد بخاری گازی

تمامی بخاری‌های گازی بدون دودکش خانگی دارای ابعاد خاص هستند و قبل از اقدام به خرید آن باید در رابطه با محل نصب بخاری خوب فکر کرده باشید و با در نظر گرفتن ابعاد محیط برای خرید بخاری مورد نظر خود اقدامات لازم را انجام دهید.

قابلیت نصب

برخی از بخاری های بدون دودکش خانگی دارای قابلیت نصب به‌صورت دیواری نیز هستند و برخی از آن‌ها را نیز تنها می‌توان روی زمین نصب کرد. به‌طورمعمول بخاری گازی طرح شومینه تنها دارای قابلیت نصب روی زمین است و تنها برای نصب روی زمین مورداستفاده قرار می‌گیرند. آن دسته از بخاری گازی‌هایی که دارای قابلیت نصب روی دیوار هستند نسبتاً سبک‌وزن هستند و فضای کمتری را نیز اشغال می‌کنند.

قابلیت جابجایی و حمل آسان

بخاری گازی بدون دودکش خانگی که وزن کمی دارد و دارای قابلیت جابجایی و حمل آسان است به‌مراتب از بخاری‌های سنگین‌وزن بهتر هستند و می‌توان هنگام تعویض منزل و یا نظافت به‌راحتی آن‌ها را جابجا نمایید و در سریع‌ترین زمان ممکن نیز قادر به گرم کردن محیط می‌باشند.

میزان مصرف انرژی

بخاری‌های بدون دودکش خانگی دارای رده مصرف انرژی هستند و هنگام خرید این مسئله باید مدنظر قرار گیرد و بخاری را خریداری نمایید که دارای مصرف انرژی متعادل باشد. این بخاری ها از لحاظ مصرف انرژی کم‌مصرف‌تر است اما هنگام خرید باید موارد ایمنی این نوع از بخاری‌ها را نیز در نظر بگیرید.

علاوه بر رنگ و طرح یک بخاری، هنگام خرید این محصول باید قیمت آن را نیز در نظر بگیرید. البته علاوه بر این موارد باید برچسب انرژی، اطلاعاتی همچون توان تولید گرمای بخاری، میزان مصرف انرژی، ضمانت و خدمات پس از فروش که شرکت سازنده ارائه می‌دهد را نیز در نظر بگیرید.

همواره توصیه می‌شود بخاری بخرید که دارای ضمانت است. خدمات پس از فروش نیز به این دلیل از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار است که هر محصول پس از مدتی استفاده ممکن است خراب شود ازاین‌رو بهتر است محصولات شرکتی را خریداری نمایید که خدمات پس از فروش بهتری را به شما ارائه می‌دهند. محصولات ایرانی از آنجا که شرکت سازنده آن‌ها در ایران قرار دارد خدمات پس از فروش بهتری به مشتریان خود ارائه می‌دهند و پس از خرید دیگر نگران پیدا نشدن قطعات خاص هنگام خرابی و یا سرویس بخاری نخواهید بود.

انواع بخاری گازی بدون دودکش

انواع بخاری گازی بدون دودکش

در زمان خرید وسایل گرمایشی توجه به کیفیت و مشخصات فنی محصول از طراحی و شکل ظاهری محصول از اهمیت بیشتری برخوردار است. از آنجا که این نوع از بخاری‌های گازی دودکش ندارند سیستم ایمنی قطع خودکار جریان گاز در آن‌ها وجود دارد تا در صورت عدم تهویه مناسب و کمبود اکسیژن بخاری به‌صورت اتوماتیک قطع خواهد شد و خطرات احتمالی تا حد زیادی کاهش یابد. اکثر این بخاری‌ها برای ثابت نگاه‌داشتن نوسانات گاز ورودی دارای رگولاتور هستند. 

بخاری‌های گازی بدون دودکش نیز دارای ترموکوبل هستند تا درصورتی‌که شعله به‌صورت تصادفی خاموش شد بخاری گازی نیز خاموش شود. در حقیقت ترموکوپل وسیله‌ای است که در صورت قطع شدن شعله پیلوت به دلیل وزش باد یا دیگر دلایل با قطع خودکار جریان اصلی گاز از خطرات ناشی از نشت گاز به محیط جلوگیری به عمل آید.

پیلوت با اکسیژن 9.21 دارای عملکرد مناسبی است اگر سطح اکسیژن محیط کاهش یابد و به 5.8 تا 18% برسد شعله پیلوت از ترموکوپل جدا می‌شود و باعث می‌شود تا ترموکوبل سرد شود و راه گاز در شیر بسته خواهد شد و در نهایت بخاری خاموش خواهد شد.

حجم کم و وزن سبک این نوع از وسایل گرمایشی برای حمل و انتقال از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار هستند. هنگام خرید هنگام خرید حتماً حجم گرمادهی محصول و برچسب انرژی را مورد توجه قرار دهید زیرا میزان مصرف انرژی و توان تولید حرارت از مهم‌ترین موارد در انتخاب بخاری گازی مناسب هستند.

لازم به ذکر است که بخاری گازی بدون دودکش خود به دو نوع فن دار و بدون فن طبقه‌بندی می‌شود و شما می‌توانید با توجه به نیاز خود یکی از آن‌ها را خریداری نمایید.

معرفی بهترین مدل بخاری بدون دودکش

 

1- بخاری گازی بدون دودکش پلار مدل 20KN

درصورتی‌که می‌خواهید یک بخاری گازی با راندمان بالا برای گرمایش خریداری نمایید این محصول انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود. این محصول یکی از انواع بخاری‌های گازی بدون دودکش است که برای مکان‌هایی که گردش هوا در آن‌ها به‌خوبی انجام می‌گیرد گزینه ایده آلی محسوب می‌شود. ابعاد این محصول 62*26*53 سانت است و وزن آن نیز حدوداً 8.6 کیلوگرم است.

بخاری گازی بدون دودکش پلار مدل 20KNابعاد کوچک و وزن نسبتاً پایین این نوع بخاری گازی باعث خواهد شد تا از آن بتوان به‌عنوان بخاری دیواری نیز استفاده کرد. در این نوع بخاری گازی‌ها از سیستم ODS استفاده می‌شود. سیستم نظارت بر شعله نیز از دیگر امکاناتی است که شرکت پلار برای این نوع از بخاری‌های گازی در نظر گرفته است. راندمان بالای این بخاری گازی از نقاط قوت آن محسوب می‌شود.

این نوع بخاری گازی دارای راندمان 99% است و می‌توان با توجه به ابعاد کوچک که دارد به‌خوبی فرآیند گرمایش را انجام می‌دهد. این نوع بخاری محصول مشترک ایران و کره جنوبی است و طراحی رضایت بخشی دارد. این محصول با توجه به ظرفیت گرمادهی 5000 کیلو کالری و راندمان 99% برای گرمایش محیط‌های کوچک انتخاب بسیار خوبی است.

همچنین این بخاری دارای مشعل استینلس استیل است و به سیستم نظارت بر کاهش اکسیژن نیز مجهز است. این محصول همچنین به گاورتر تنظیم فشار گاز مجهز است.

بخاری گازی پلار مدل 30KN

بخاری گازی بدون دودکش پلار 30KNابعاد این مدل بخاری گازی 74*26*64 سانت است. وزن این محصول حدود 16 کیلوگرم است و رده انرژی این محصول نیز B است. این محصول نیز علاوه بر این‌که روی زمین قرار می‌گیرد می‌توان آن را روی دیوار نیز نصب نمود.

از مهم‌ترین مشخصات فنی این محصول می‌توان به استفاده از گاز شهری، ظرفیت گرمادهی 7000 کیلوکالری و شیر کنترل تمام‌اتوماتیک اشاره نمود. این محصول دارای شیشه ایمن است و به دودکش نیز نیاز ندارد. این محصول دارای جرقه زن است و امکان تنظیم شعله را نیز دارد. لازم به ذکر است که این محصول دارای 3 حالت تنظیم شعله است.

بخاری گازی آبسال مدل 734

این بخاری دارای ابعاد 40* 13* 63 سانت است و وزن آن نیز بالغ‌بر 6.8 کیلوگرم است. رده‌بندی انرژی این محصول A است و دارای قابلیت نصب روی زمین و دیوار را نیز دارد. از مهم‌ترین مشخصات فنی این محصول می‌توان به ظرفیت گرمادهی معادل 3900 کیلوکالری اشاره نمود.

این بخاری همچنین دارای شیر کنترل نیمه اتومات است و راندمان حرارتی آن حدود 90.4% است. بخاری گازی آبسال بدون دودکش مدل 734 شیشه ایمن ندارد اما به جرقه زن مجهز است. امکان تنظیم شعله در این بخاری وجود دارد و دارای 3 حالت تنظیم شعله است.

از دیگر مشخصات این محصول می‌توان به مجهز بودن آن به سنسور کنترل اکسیژن ODS، سنسور تنظیم‌کننده گاز ورودی، حجم و وزن کم اشاره نمود. جابجایی این محصول بسیار ساده است و پوشش آن نیز به رنگ کوره است. جرقه زن این محصول تمام‌خودکار است و مجهز به سیستم ایمنی ترموکوبل نیز است.

بخاری گازی آبسال مدل 481

ابعاد این نوع بخاری گازی بدون دودکش حدود 18*45*60 سانت است. وزن این محصول نیز حدود 10 کیلوگرم است و قابلیت نصب روی دیوار و زمین را نیز دارد. این نوع بخاری گازی بدون دودکش نیز از گاز شهری استفاده می‌کند و حداکثر ظرفیت گرمادهی آن حدود 440 کیلوکالری است.

راندمان این محصول حدود 99.9% است. این نوع بخاری گازی به جرقه زن مجهز است و دارای امکان تنظیم شعله نیز هست. این محصول برای ثابت نمودن نوسانات گاز ورودی به رگولاتور مجهز است. بخاری گازی آبسال 481 همچنین دارای سیستم کنترل اکسیژن محیط است و شیشه آن سکوریت با مقاومت بسیار بالا در برابر شوک حرارتی است.

بخاری گازی بدون دودکش 437F فن دار آبسال

وزن این محصول حدود 6.8 کیلوگرم است و ابعاد آن نیز حدود 40*13*63 سانت است. این محصول نیز مانند محصولات قبلی دارای قابلیت نصب روی دیوار و زمین است و همچنین مانند بخاری‌های قبلی از گاز شهری استفاده می‌کند. حداکثر ظرفیت این بخاری گازی بدون دودکش معادل 3900 کیلوکالری است.

راندمان حرارتی این محصول نیز 90.4% است. این محصول نیز به جرقه زن مجهز است و دارای امکان تنظیم شعله است. این محصول دارای 3 حالت تنظیم شعله است. از دیگر مشخصات این محصول می‌توان به وجود فن برای پخش بهتر گرما در فضا، سنسور کنترل اکسیژن ODS، حجم و وزن کم برای جابجایی آسان اشاره نمود.

بخاری گازی

بخاری گازی بدون دودکش پلار مدل 3PN

ابعاد این محصول 53*26*62 سانت است. وزن این محصول نیز حدود 8.8 کیلوگرم است. این محصول نیز مانند بخاری گازی‌های بدون دودکش قبلی دارای قابلیت نصب روی دیوار و زمین را دارد. از مهم‌ترین مشخصات فنی این محصول می‌توان به حداکثر ظرفیت گرمادهی آن‌که معادل 45600 کیلوکالری است اشاره نمود. این محصول نیز از گاز شهری استفاده می‌کند. راندمان حرارتی آن حدود 99% است.

بخاری گازی پلار مدل 3PNاین مدل بخاری گازی بدون دودکش پلار به سیستم نظارت بر شعله و سیستم نظارت بر کاهش اکسیژن محیط ODS مجهز است. این مدل بخاری گازی بدون دودکش به گاورنر تنظیم فشار گاز مجهز است و دارای مشعل استینلس است. همچنین این محصول دارای خاصیت گرمایش تشعشعی علاوه بر گرمایش جابجایی است.

بخاری گازی پلار مدل 5PN

بخاری گازی پلار مدل 5PN
این بخاری با توان 7000 هزار, دارای خاصیت گرمایش تشعشعی علاوه بر گرمایش جا به جایی می‌باشد. این بخاری مجهز به سیستم نظارت بر شعله، سیستم نظارت بر کاهش اکسیژن (ODS) و مجهز به گاورنر تنظیم فشار گاز است.

بخاری گازی بدون دودکش سپهر الکتریک مدل SE5000B

ابعاد این بخاری گازی بدون دودکش 52.5* 19.3* 64 سانت است. وزن آن حدود 10.5 کیلوگرم است. رده انرژی این محصول نیز A است. این محصول نیز قابلیت نصب روی دیوار و زمین را دارد. از مهم‌ترین مشخصات فنی این محصول می‌توان به استفاده از گاز شهری، حداکثر ظرفیت گرمادهی آن معادل 5110 کیلوکالری اشاره نمود.

شیر کنترل این محصول نیمه اتوماتیک است. راندمان حرارتی این نوع بخاری گازی بدون دودکش 85.7% است. این محصول دارای شیشه ایمن است. همچنین به جرقه زن مجهز است. از دیگر قابلیت‌های این محصول می‌توان به امکان تنظیم شعله و تعداد دلخواه حالت تنظیم شعله آن اشاره نمود. با توجه به قیمت این محصول این نوع بخاری گازی بدون دودکش گزینه‌ای ایده آل برای بیشتر مصرف‌کنندگان شناخته می‌شود.

بخاری گازی بدون دودکش آبسال مدل 431G

ابعاد حدودی این مدل بخاری گازی بدون دودکش آبسال 40.5*13*63 سانت است. وزن آن نیز به‌طور تقریبی 7.8 کیلوگرم است. این بخاری را می‌توان به‌راحتی روی دیوار و یا زمین نصب کرد. نوع سوخت این مدل بخاری گازی بدون دودکش آبسال نیز گاز شهری است.

از مهم‌ترین مشخصات فنی این محصول می‌توان به حداکثر ظرفیت گرمادهی 2600 کیلوکالری اشاره نمود. این محصول به جرقه زن مجهز است. این بخاری گازی دارای امکان تنظیم شعله است. رنگ بدنه این بخاری گازی پودری کوره‌ای است.

بخاری گازی بدون دودکش جهان افروز مدل JAVF 18

ابعاد این مدل بخاری گازی بدون دودکش به‌صورت حدودی معادل 40.5* 13*63 سانت است و وزن آن نیز معادل 7.8 کیلوگرم است. این مدل بخاری گازی بدون دودکش قابلیت نصب روی دیوار و زمین را دارد و نوع سوخت مصرفی آن نیز گاز شهری است.

از مهم‌ترین مشخصات فنی این محصول می‌توان به حداکثر ظرفیت گرمادهی 2600 کیلوکالری و مجهز بودن به جرقه زن اشاره کرد. این مدل بخاری گازی دارای امکان تنظیم شعله نیز است و رنگ بدنه آن نیز به‌صورت پودری کوره است.

نکات استفاده از بخاری گازی بدون دودکش

در هنگام خرید انواع محصولات گرمایشی از جمله بخاری‌های گازی دودکش دار و بدون دودکش توجه به نکات ایمنی آن نیز از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار است.

سعی کنید بخاری را خریداری نمایید که به ترموکوبل، سیستم هوشمند قطع جریان برق و بدنه نسوز مجهز باشد و درصورتی‌که برای ثابت نگاه‌داشتن نوسانات گاز روی بخاری رگلاتور قرارگرفته باشد بدین معناست که محصول مورد نظر از ایمنی کافی برخوردار است. درنهایت هنگام نصب این نوع بخاری باید نهایت دقت را به‌کارگیرید که از لحاظ جریان هوا مشکلی وجود نداشته باشد و از نصب آن در حمام و اتاق‌خواب و محیط کوچک دیگر که جریان هوای مناسب ندارد به‌شدت خودداری نمایید.

احتراق گاز با اکسیژن در بخاری گازی بدون دودکش باعث تولید تعدادی آلاینده می‌شود. این آلاینده‌ها که شامل دی‌اکسید نیتروژن و مونوکسید کربن هستند ممکن است سلامت افراد را تحت تاثیر قرار دهند. این نوع بخاری باعث تولید بخار آب نیز خواهد شد که می‌تواند با افزایش رشد کپک‌ها و ریزگردها به‌صورت غیرمستقیم سلامتی افراد را تحت تاثیر قرار دهد.

میزان آلاینده‌های هوا که بخاری گازی بدون دودکش تولید می‌کند به موارد زیر بستگی دارد و ممکن است با توجه به این موارد میزان آلاینده تولید شده متفاوت باشد.

  • نوع بخاری
  • نحوه نصب بخاری
  • نحوه استفاده از بخاری
  • فاصله زمانی بین نوبتهای سرویس بخاری

علاوه بر این موارد، میزان آلاینده‌های موجود در هوای بسته با توجه به موارد زیر افزایش و یا کاهش خواهند داشت.

  • ابعاد فضایی که بخاری برای گرم کردن انجام می‌دهد.
  • نحوه تهویه هوای داخل که باعث حذف آلاینده‌ها از فضا خواهد شد.

چندین راه‌حل اساسی وجود دارد که می‌توان به‌منظور پیشگیری و یا کاهش قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های این بخاری انجام داد:

  • اتاق شما باید دارای تهویه مناسب باشد.
  • تمامی درب‌های داخلی و حداقل یک پنجره را باز نگاه‌دارید تا هوای تازه به اتاق وارد شود.
  • مسدود نبودن دریچه‌های کولر را مورد بررسی قرار دهید.
  • از استفاده از بخاری گازی بدون دودکش در اتاق‌خواب، حمام، سرویس بهداشتی، خودروی کاروان و در داخل چادر مسافرتی خود به‌شدت خودداری نمایید.
  • مدت‌زمان استفاده از این نوع بخاری را به حداقل برسانید.
  • از نصب شدن صحیح شلنگ گاز به بخاری گازی خود اطمینان حاصل کنید تا از عدم وجود نشتی در بخاری مطمئن شوید.
  • برای استفاده صحیح از بخاری گازی دفترچه راهنمای محصول را مطالعه کرده و بر اساس دستورات موجود در آن اقدام نمایید.
  • بخاری گازی حداقل سالی یک‌بار باید توسط فرد متخصص بررسی شود. بخاری‌هایی که وضعیت مطلوبی ندارد می‌توانند مقادیر بیشتر آلاینده‌ها را در هوا آزاد سازند. بهتر است خودتان از تعمیر این محصول به‌شدت خودداری نمایید.

سیستم ایمنی بخاری گازی بدون دودکش چگونه است؟

 

سیستم ایمنی بخاری گازی بدون دودکش
استفاده از بخاری بدون دودکش برای فضا بسته و کوچک پیشنهاد نمی شود

 

در بخاری گازی بدون دودکش ترموکوپل به دلیل آلیاژ مورد استفاده در آن از حساسیت بسیار بالایی در مقایسه با دیگر ترموکوبل‌ها برخوردار است به صورتی که با کاهش شعله این قطعه وارد عمل خواهد شد و بلافاصله جریان گاز قطع خواهد شد.

با توجه به حساسیت سیستم ODS در این نوع بخاری درصورتی‌که اکسیژن محیط به 18% برسد بخاری گازی خاموش خواهد شد و با این سیستم ما همواره از عملکرد بخاری گازی اطمینان خاطر خواهیم داشت.

استفاده از این مدل بخاری‌ها همچنین باعث می‌شود تا رطوبت موجود در محیط حفظ شود. زمانی که محیط با استفاده از بخاری گازی دودکش دار گرم شود رطوبت موجود در هوا گرفته خواهد شد و هوا خشک خواهد شد و این امر باعث ایجاد مشکلات در تنفس افراد خواهد شد.

برای رفع این مشکل همواره توصیه می‌شود کتری را روی بخاری قرار دهید تا رطوبت هوا تأمین شود. در بخاری گازی بدون دودکش اما عملکرد سوخت کامل است و هیدروژن آزاد شده با اکسیژن محیط ترکیب خواهد شد و رطوبت ملایم ایجاد خواهد شد که مشکلات بخاری گازی معمولی را رفع می‌کند و از مزایای این سیستم محسوب می‌شود.

تاثیرات آلودگی ناشی از بخاری گازی بدون دودکش روی سلامت انسان

استفاده از این نوع بخاری سطح آلاینده‌های موجود در هوای داخل خانه را تا حد زیادی افزایش می‌دهد و باعث بروز مشکلات تنفسی در برخی از افراد خواهد شد. تاثیرات سلامتی ناشی از دی‌اکسید نیتروژن و مونوکسید کربن ممکن است بلافاصله در زمان مواجهه رخ دهد و یا ممکن است بعدها تاثیرات منفی خود را نمایش دهند.

به‌ عنوان‌مثال افرادی که مبتلا به آسم هستند باید در انتخاب بخاری گازی بدون دود کش نهایت دقت را به خرج دهند. به‌ویژه زمانی که کودکان یا افراد مسن با این بیماری درگیر هستند. به همین دلیل است که حتما با یک فرد با تجربه باید در مورد کیفیت و برندهای مناسب موجود در بازار مشورت کنید.

بخاری گازی بدون دود کش دو نوع آلاینده را تولید می‌کند:

  • دی‌اکسید نیتروژن بدون بو و نامرئی است و ممکن است سلامتی انسان را تحت تاثیر قرار داده و به‌سلامت شما آسیب برساند.
  • مونوکسید کربن نیز نامرئی است و بو و طعمی ندارد. اکسیژن را از بدن خواهد گرفت و باعث ایجاد اختلال در تفکر و کاهش هوشیاری افراد خواهد شد.

در صورت افزایش سطح مونوکسید کربن در یک اتاق بیش از سطح ایمن، افراد مبتلا به بیماری قلبی ممکن است به درد قفسه سینه و یا آنژین نیز مبتلا شوند. افراد سیگاری که به بیماری‌های قلبی مبتلا هستند نیز در معرض خطر قرار دارند. به‌طورکلی می‌توان گفت ممکن است کودکان خردسال، نوزادان و افراد مسن نیز تحت تأثیر این آلاینده‌ها قرار گیرند.

قرار گرفتن در معرض مقادیر بسیار بالای مونوکسید کربن ممکن است باعث مسمومیت افراد شود. علائم مسمومیت با مونوکسید کربن ممکن است شامل خستگی، تنگی نفس، سردرد، سرگیجه، حالت تهوع، ضعف و گیجی باشند. قرار گرفتن در معرض سطح بسیار بالای مونوکسید کربن در برخی موارد ممکن است خطر مرگ را برای شما به همراه داشته باشد.

جمع بندی

در هنگام استفاده از بخاری گازی بدون دودکش باید نهایت دقت را به کار برد و از این نوع بخاری تنها برای مکان‌هایی که بسته نیستند استفاده نمایید. فضاهای باز مثل بانک، مغازه، دفتر کار و …از این نوع بخاری به هیچ عنوان برای اتاق خواب نوزاد استفاده نکنید.

امیدواریم که از مطالعه این مقاله لذت برده باشید، برای دریافت مشاوره رایگان و استعلام قیمت انواع بخاری گازی با کارشناسان کالاسونیک تماس بگیرید. می‌توانید همین حالا از طریق چت آنلاین یا تماس با شماره‌های 031332259760 و 09022119200 از مشاوره رایگان کارشناسان کالاسونیک استفاده کنید.

1 نظر
  1. […] مورد بخاری بدون دودکش را دارید، پیشنهاد می‌کنم مقاله بخاری بدون دودکش را حتما مطالعه […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

خرید اینترنتی لوازم خانگی