راهنمای خرید دستگاه بخور

0 397
زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

خرید دستگاه بخور باعث رفع برخی مشکلات مانند سینوس‌های رایج، سرماخوردگی می‌شود. به طور کلی به دستگاهی که بخار آب را به منظور افزایش سطح رطوبت به هوا منتشر می‌کند دستگاه بخور گفته می‌شود. با استفاده از دستگاه بخور و رطوبت ساز می‌توان مشکلات ناشی از هوای خشک را تا حد زیادی کاهش داد.

با آغاز فصل زمستان بسیاری از افراد درد سینوسی را تجربه می‌کنند. هوای خشک نیز باعث می‌شود مشکلات ای افراد شدیدتر شود و بیش از حد معمول رنج ببرند. در صورت وجود مشکلات سینوسی نمی‌توانید خواب راحت داشته باشید و بینی شما نیز خشک و دردناک خواهد شد.

خوشبختانه با استفاده از یک دستگاه بخور می‌توان این مشکلات را تا حد زیادی کاهش داد و حس خیلی خوبی را تجربه خواهید کرد. به خاطر خشکی سینوس‌ها در شب دیگر مشکلی نخواهید داشت. در پوست خود احساس بهتری را تجربه خواهید کرد و برای این که سینوس‌های شما مثل قبل مرطوب باشند دیگر نیازی به استفاده از لوسیون های گران‌قیمت نخواهید داشت. به طور کلی می‌توان گفت با استفاده از دستگاه بخور سلامت کلی شما بهبود خواهد یافت.

دستگاه بخور چیست
دستگاه بخور چیست

دستگاه بخور چیست و چه کاربردی دارد؟

به دستگاهی که برای افزایش رطوبت محیط مورد استفاده قرار می‌گیرد دستگاه بخور گفته می‌شود. این دستگاه بیشتر در مکان‌هایی که آب‌وهوای خشک دارد و یا در فصول سرد سال که رطوبت هوا تا حد زیادی کاهش می‌یابد مورد استفاده قرار می‌گیرد تا رطوبت محیط را افزایش دهد زیرا خشکی هوا باعث ایجاد مشکلات بسیار زیادی می‌شود.

برای فضاهای بسته انتخاب دستگاه بخور می‌تواند انتخابی مناسب برای رفع خشکی هوا و رفع آلودگی آن باشد. خرید دستگاه بخور گامی مؤثر در ایجاد فضای شاد و پویا در خانه و یا محیط کاری می‌باشد. استفاده از دستگاه بخور تنفس را بهبود می‌بخشد و بیماری‌های تنفسی و علائم آسم را تا حد زیادی کاهش می‌دهد، همچنین استفاده از این دستگاه سرماخوردگی، خشکی چشم و دیگر مشکلات را کاهش می‌دهد.

افزایش مشکلات محیط‌زیست و آلودگی هوا باعث شده است تا افراد به فکر پاک‌سازی و شاداب سازی محیط زندگی خود به دور از محیط آلوده بیرون باشند. این دستگاه بیشتر برای خانواده‌هایی که دارای نوزاد و فرزندان کوچک هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد تا محیط خانه را کاملاً پاک و مرطوب بسازد. لازمه داشتن هوای پاک در منزل استفاده از دستگاه بخور در قسمتی از آن می‌باشد.

به طور کلی دو نوع دستگاه بخور در بازار موجود می‌باشد که به دستگاه بخور سرد و دستگاه بخور گرم طبقه‌بندی می‌شوند. دستگاه بخور سرد و مرطوب‌کننده بیشتر برای فصول گرم سال و دستگاه بخور گرم برای فصول سرد سال مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از دستگاه‌ها نیز با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته تولید شده‌اند و دارای بخور سرد و گرم هستند که برای تصفیه هوا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دستگاه بخور سرد چیست؟

با استفاده از دستگاه بخور سرد می‌توان بخاری هم دما با اتاق را در محیط پخش کرد. این دستگاه به دو تکنولوژی تبخیری و اولتراسونیک مجهز می‌باشد. دستگاه بخور سرد مجهز به تکنولوژی تبخیری دارای یک فتیله داخلی برای جذب آب می‌باشد که هوا را به داخل فتیله می‌دمد. این کار باعث تولید بخار آب خنک می‌شود که در نهایت این بخار را به محیط پیرامون پخش می‌کند. اما دستگاه سرد مجهز به تکنولوژی اولتراسونیک برای تولید بخار آب ریز از لرزش اولتراسونیک استفاده می‌کند و آن را به محیط اطراف پخش می‌کند.

دستگاه بخور سرد برای محیط‌های بزرگ گزینه مناسبی می‌باشد. این دستگاه قادر به مرطوب ساختن تمام فضای خانه می‌باشد. همچنین چون این دستگاه آب را حرارت نمی‌دهد از برق کمتری مصرف می‌کند. همچنین در خانه‌هایی که کودک وجود دارد استفاده از دستگاه بخور سرد ایمنی بیشتری را برای شما فراهم می‌کند.

اما یکی از نقاط ضعف دستگاه بخور سرد این است که ممکن است باعث ایجاد سروصدا شد. این دستگاه از فن برای تولید بخار استفاده می‌کند و این امر باعث ایجاد سروصدای زیاد می‌شود. یکی دیگر از معایب دستگاه بخور سرد این است که ممکن است محیط را نسبت به حالت عادی کمی خنک‌تر بسازد.

ویژگی دستگاه بخور سرد

در صورت استفاده از دستگاه بخور سرد باید این نکته را به خاطر بسپارید که باید این دستگاه را همواره تمیز نگاه داشت تا باکتری، قارچ و کپک در آن ایجاد نشوند. در زمانی که به دستگاه بخور سرد نیاز ندارید توصیه می‌شود مخزن آن را خالی کنید و آن را خشک کنید. زیرا بهترین روش پیشگیری از ایجاد باکتری و قارچ در این دستگاه خشک کردن و خالی کردن مخزن آن است.

از دیگر معایب دستگاه بخور سرد می‌توان به این مورد اشاره کرد که آب سرد محل مناسبی برای رشد و تکثیر باکتری‌ها و قارچ‌ها می‌باشد. از این رو توصیه می‌شود مخزن این دستگاه را هر روز با استفاده از آب و صابون به خوبی بشویید. مواد معدنی موجود در آب نیز به صورت گردوغبار در هوا پراکنده می‌شوند از این رو توصیه می‌شود مخزن دستگاه بخور سرد را با استفاده از آب مقطر پر کنید.

دستگاه بخور
دستگاه بخور

دستگاه بخور گرم

داخل دستگاه بخور گرم یک المنت وجود دارد که آب را به نقطه جوش می‌رساند و بخار ناشی از آن را به محیط اطراف پخش می‌کند. دستگاه بخور گرم به دلیل استفاده از دمای بالا برای سلامتی مناسب‌تر است زیرا باکتری و کپک‌ها را از بین می‌برد و از انتقال آن به هوا تا حد زیادی جلوگیری به عمل می‌آورد. داخل دستگاه بخور گرم فن به کار نرفته است که این امر باعث شده است دارای کارایی کاملاً بی‌صدا باشد.

این نکته را بهتر است به خاطر بسپارید که دستگاه بخور گرم برای فضاهای بزرگ گزینه مناسبی محسوب نمی‌شود و تنها می‌توان از آن برای اتاق‌خواب و یا اتاق کار استفاده کرد. از آنجا که دستگاه بخور گرم آب موجود در مخزن را گرم می‌کند از برق بیشتری در مقایسه با دستگاه بخور سرد استفاده می‌کند. رسوبات آب در ته دستگاه ته‌نشین می‌شوند از این رو همواره توصیه می‌شود در صورت امکان مخزن دستگاه بخور گرم را با استفاده از آب مقطر پر کنید تا داخل دستگاه رسوب کمتری جمع شود.

از دیگر معایب دستگاه بخور گرم می‌توان به این نکته اشاره کرد که وجود المنت‌های حرارتی باعث مصرف بیشتر انرژی برق در آن می‌شود. از این رو از لحاظ مصرف انرژی برق دستگاه‌های بخور سرد به صرفه‌تر هستند. تمیز کردن مواد معدنی که با تبخیر آب داخل مخزن رسوب می‌کند کار نسبتاً دشواری است.

در صورت استفاده از دستگاه بخور گرم در فصول سرد سال مثل زمستان در فضای اتاق شما گرمای ملایم و مطبوع وجود خواهد داشت.

فرق دستگاه بخور گرم و سرد

دستگاه بخور سرد و گرم دارای تفاوت‌های قابل‌توجهی با یکدیگر هستند که در این بخش قصد داریم تفاوت‌های این دو دستگاه را با یکدیگر مورد بررسی قرار دهیم.

  1. ü     دستگاه بخور سرد در مقایسه با دستگاه بخور گرم از ایمنی بیشتری برخوردار است. مخزن دستگاه بخور گرم دارای آب داغ می‌باشد از این رو بهتر است از دسترس کودکان خارج شود. همچنین دستگاه بخور گرم انرژی برق بیشتری مصرف می‌کند.
  2. از دیگر تفاوت‌های مهم موجود بین این دو دستگاه می‌توان به توانایی پوشش دهی آن‌ها اشاره کرد. دستگاه بخور سرد در مقایسه با دستگاه بخور گرم فضای بیشتری را تحت پوشش قرار می‌دهد.
مزایای استفاده از دستگاه بخور سرد
مزایای استفاده از دستگاه بخور سرد

مزایای استفاده از دستگاه بخور سرد

  1. از مهم‌ترین فواید و مزایای استفاده از دستگاه بخور سرد می‌توان به بهبود سرماخوردگی، ایجاد رطوبت کافی در هوا و در نهایت درمان خشکی سینوس‌ها اشاره کرد. استفاده از این دستگاه برای بیماران مبتلا به بیماری‌های سینوزیت و آسم مفید می‌باشد. با شروع فصل پاییز، سردتر شدن هوا و شیوع خشکی بینی، گلودرد و سرماخوردگی استفاده از دستگاه‌های بخور زیاد توصیه می‌شود. امروزه با شیوع بیماری کرونا پزشکان توصیه می‌کنند به منظور جلوگیری از ابتلا به این بیماری و درمان آن از دستگاه بخور استفاده کنید.
  2. برای رهایی از خشکی مجاری تنفسی و سرعت بخشیدن به درمان سرماخوردگی بخور دادن مناسب است. لازم به ذکر است که در این موارد عملکرد دستگاه بخور سرد نسبت به دستگاه بخور گرم بهتر است.
  3. از دیگر فواید و مزایای استفاده از بخور سرد می‌توان به کاهش ریسک سرایت بیماری اشاره کرد. بر اساس تحقیقات انجام گرفته افزایش رطوبت بیش از 40% احتمال سرایت بیماری‌هایی از قبیل سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش می‌دهد. استفاده از دستگاه بخور سرد باعث کاهش سرفه نیز می‌شود و می‌توان از دستگاه بخور سرد در اتاق کودکان استفاده  کرد.
  4. در صورتی که می‌خواهید پوست زیبا و لطیف داشته باشید بهتر است از مزایای بخور غافل نشوید. در این زمینه دستگاه بخور گرم کارایی بهتری دارد.
  5. اما این نکته را نیز بهتر است به خاطر داشته باشید که در برخی موارد بخور گرم ممکن است باعث التهاب مجاری تنفسی شود.
  6. درصورتی که در فصول سرد سال برای افزایش رطوبت محیط به دستگاه بخور نیاز دارید توصیه می‌کنیم از دستگاه بخور گرم استفاده کنید.

دیگر تفاوت‌های دستگاه بخور گرم و سرد

  1. در صورت نیاز به بخور برای کاهش اختلالات ریوی دستگاه بخور گرم نسبت به دستگاه بخور سرد کارایی بهتری دارد.
  2. دستگاه بخور گرم بیشتر برای افرادی مناسب است که به التهابات بالای راه تنفسی مبتلا نیستند.
  3. امکان افزودن ضدعفونی‌کننده‌های گیاهی و خوشبوکننده‌ها به دستگاه‌های بخور گرم وجود دارد.
  4. از لحاظ قیمت دستگاه بخور گرم ارزان‌تر است و دسترسی به آن نیز ساده‌تر است.
  5. هر روز باید مخزن دستگاه بخور سرد را با استفاده از آب و صابون بشویید و برای پر کردن آن نیز توصیه می‌شود از آب جوشیده سرد شده استفاده کنید.
  6. استفاده از دستگاه بخور گرم برای جرم‌گیری و لطافت بخشیدن به پوست تأثیر بیشتری دارد.
نکات خرید دستگاه بخور
نکات خرید دستگاه بخور

نکات خرید دستگاه بخور

قبل از خرید دستگاه بخور باید نکات مهمی را مد نظر قرار دهید تا پس از خرید دستگاه مورد نظر دچار پشیمانی نشوید. در این بخش نکات مهمی که هنگام خرید دستگاه بخور باید در نظر گرفته شوند را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

  1. به طور معمول دستگاه‌های بخور در سایزهای مختلف و با قابلیت‌های متنوع تولید و به بازار عرضه شده‌اند. برای خرید دستگاه بخور بهتر است به داروخانه‌ها و سایت‌های معتبر مراجعه نمایید و پس از این که اطلاعات کامل را در رابطه با دستگاه مورد نظر خور جمع‌آوری نمودید اقدام به خرید نمایید.
  2. همواره توصیه می‌شود قبل از خرید دستگاه بخور آن را امتحان کنید تا پس از این که از سالم بودن دستگاه و از نوع عملکرد آن و همچنین صدای تولید شده هنگام کار اطمینان کسب کردید و به آگاهی کامل دست یافتید اقدام به خرید نمایید.
  3. دستگاه‌های بخور با جنس نامرغوب در بازار وجود دارد از این رو بهتر است سراغ دستگاهی بروید که جنس مخزن و بدنه آن از مواد مرغوب و مناسب تولید شده باشد.
  4. این نکته را به خاطر بسپارید که دستگاه مجهز به تایمر اتوماتیک، تشخیص رطوبت محیط و تنظیم میزان بخار با توجه به میزان آب مصرفی و مصرف برق از موارد مشابه به صرفه‌تر و مناسب‌تر می‌باشد.
  5. قبل از خرید فراموش نکنید که باید تمامی مشخصات دستگاه و نحوه روشن کردن آن را از فروشنده سؤال کنید.
دستگاه بخور
دستگاه بخور

دستگاه بخور چه مقدار از فضا را مرطوب می‌کند؟

یکی از نکات مهم دیگر که هنگام خرید دستگاه بخور باید در نظر گرفته شود میزان فضایی است که یک دستگاه بخور می‌تواند آن را مرطوب کند. هنگام خرید یک دستگاه بخور باید در نظر داشته باشید که برای یک اتاق و یا فضای کلی خانه به چه مقدار رطوبت متمرکز نیاز دارید. یک دستگاه بخور سرد و گرم قادر به مرطوب ساختن 100 متر مربع فضا می‌باشد.

بسیاری از این دستگاه‌ها می‌توانند تا 24 ساعت قبل از نیاز به پر کردن آب نیز کارایی داشته باشند.

یکی دیگر از نکاتی که هنگام خرید دستگاه بخور باید در نظر گرفته شود این است که قصد دارید دستگاه را در کدان بخش از خانه و یا محل کار خود قرار دهید. در صورتی که قصد دارید با استفاده از این دستگاه تمام فضای مورد نظر را مرطوب سازید باید دستگاه را در مکانی به صورت متمرکز قرار دهید تا از لحاظ پراکندگی رطوبت بتواند تمام فضا را تحت پوشش قرار دهد.

سایز دستگاه بخور باید چه مقدار باشد؟

قبل از خرید دستگاه بخور باید این نکته را در نظر داشته باشید که می‌خواهید دستگاه را در کدام بخش از منزل قرار دهید. اغلب دستگاه‌های بخور در سه سایز مورد استفاده قرار می‌گیرند و قیمت آن‌ها با توجه به نوع انتخاب شما و سایز آن از کم تا زیاد دسته‌بندی می‌شوند اما اغلب افراد می‌توانند از کوچک‌ترین سایز این دستگاه برای اتاق‌خواب خود به راحتی استفاده کنند.

مجهز بودن به کنترل خروجی رطوبت

رطوبت دستگاه‌های بخور را می‌توان کنترل کرد و این کار از طریق سه متغیر قابل انجام است. برخی از آن‌ها ممکن است برای این منظور دو جا داشته باشند. می‌توان حالت چرخش را روی حالت روشن و یا خاموش قرار داد تا در سطح مناسب قرار بگیرد. اما اکثر اوقات افراد آن را روی حالت اتومات قرار می‌دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

خرید اینترنتی لوازم خانگی