نکات مهم در خرید بخاری‌برقی

0 34
زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

یکی از انواع بخاری‌های پرکاربرد در عصر جدید بخاری‌برقی است که در ادامه قصد داریم شما را راهنمایی کنیم تا یک بخاری‌برقی مناسب را خریداری نمایید. انواع مختلف و متفاوت بخاری‌ها در بازار موجود هستند و گاهی اوقات ممکن است این‌گونه تصور کنید که بهترین گزینه برای شما کدام نوع بخاری خواهد بود.

بدون شک بخاری‌برقی می‌تواند به‌سرعت و خیلی آسان فضای سرد یک محیط را برای شما گرم سازد. انتخاب بخاری‌برقی مناسب برای گرم نگاه‌داشتن فضای مورد نظر شما ممکن است اندکی سخت به نظر برسد.

انواع بخاری‌برقی

انواع بخاری‌برقی

انواع بخاری‌برقی در بازار وجود دارند که با توجه به نوع و مدل آن می‌توان مناسب‌ترین را برای منزل خود انتخاب نمود. در ادامه انواع بخاری‌برقی از لحاظ مکانیزم تولید حرارت را به‌صورت مختصر مورد بررسی قرار خواهیم داد.

بخاری‌برقی سرامیکی

بخاری‌برقی سرامیکی به اجزای گرمایشی سرامیکی درونی مجهز است و بدون استفاده از سیم و سیم‌پیچ می‌تواند حرارت مناسب را تولید کند. این بخاری‌برقی می‌تواند میزان تولید حرارت را به‌خوبی تنظیم نماید و همچنین می‌تواند گرمای مناسب و طولانی‌مدت را برای فضای اتاق شما تأمین سازد.

بخاری‌برقی روغنی

بخاری‌برقی روغنی با استفاده از فناوری گرمایش micathermic کار می‌کند. در حقیقت گرمایش های تابشی و همرفتی با استفاده از روغن گرمابر درون بخاری تولید می‌شود. این روغن به‌تمامی تیغه‌های بخاری وارد می‌شود و گرما را به‌طورکلی در اتاق منتشر می‌سازد.

بخاری‌برقی مادون‌قرمز

بخاری‌برقی مادون‌قرمز گرمایش تابشی تولید می‌کند و دارای دو نوع است:

بخاری‌های دارای لامپ‌های کوارتزی که سیم حرارتی آن‌ها از 80% نیکل و 20% کرومیم تشکیل‌شده است و داخل یک لامپ کوارتزی قرار می‌گیرد.

بخاری‌های دارای المنت‌های حرارتی میله‌ای، این بخاری‌ها با استفاده از المنت فلزی جامد که شبیه سیم حرارتی درونی است تولید حرارت می‌کند و فضای اتاق را گرم می‌سازد.

لازم به ذکر است که بخاری‌های برقی در سبک‌ها و طراحی‌های مختلف نیز تولید شده و در بازار موجود هستند و با توجه به نیاز خود می‌توان یکی از آن‌ها را خریداری نمود.

بخاری‌برقی زمینی

بخاری‌برقی زمینی را می‌توان به‌راحتی حمل کرد، به‌صورت عمودی نیز وجود دارند و زیاد جاگیر نیز نیستند. آن‌ها را می‌توان در کف اتاق قرار داد و به‌طورمعمول دارای فن هستند و گرما را به‌کل اتاق منتشر می‌کنند.

بخاری‌برقی دیواری

بخاری‌برقی دیواری را می‌توان درون و یا روی دیوار نصب کرد و همچنین می‌توان از آن‌ها در محیط‌های کاری باز همچون کارگاه‌ها مورد استفاده قرار داد.

بخاری‌برقی قرنیزی

بخاری‌های برقی قرنیزی برای ساختمان‌های قدیمی که سیستم لوله‌کشی گرمایشی و تهویه مناسب هوا ندارند مناسب هستند. همچنین می‌توان از آن‌ها به‌عنوان مکمل سیستم گرمایشی خانه‌های جدید از آن‌ها استفاده کرد. این بخاری‌ها هوای اتاق را از کف به سقف گرم می‌کنند. علاوه بر این نصب آن‌ها بسیار راحت است و قادر به تولید حرارت خوبی هستند.

همچنین از آنجا که لوله‌های انتقال آب گرم روکار هستند دارای تبادل حرارتی بهتر با محیط هستند. در این سیستم لوله‌ها نقش رادیاتور را ایفا می‌کنند و با استفاده از این نوع بخاری‌های برقی می‌توان تا حدود 50% در سیستم لوله‌کشی ساختمان صرفه‌جویی کرد.

لازم به ذکر است که یکی از مشکلات بخاری‌برقی قرنیزی این است که نمی‌توانند هوا را به‌خوبی به جریان درآورند. ازاین‌رو با روشن کردن بخاری قرنیزی داخل اتاق، نمی‌توان امیدوار بود که سالن و فضاهای مجاور اتاق نیز گرم می‌شوند. بخاری‌برقی قرنیزی از لحاظ ایمنی، بخاری‌های خوبی می‌باشند.

بخاری‌برقی کوچک

بخاری‌های برقی کوچک که قابل‌حمل هستند را می‌توان به‌راحتی روی هر نوع میز و یا حتی کف اتاق قرار داد و برای فضاهای کوچک مناسب هستند. با استفاده از این بخاری‌ها می‌توان در مصرف انرژی و هزینه‌ها صرفه‌جویی کرد؛ زیرا می‌توان تنها فضایی را که استفاده می‌کنید با استفاده از این بخاری‌ها گرم‌ کنید و برای بخش‌های دیگر ساختمان که موردنیاز شما نیست انرژی هدر نخواهد رفت. این نوع از بخاری‌های برقی با استفاده از سیستم‌های مختلف گرمایشی تولیدشده‌اند و از لحاظ ایمنی باید به راهنمای ارائه‌شده توسط سازنده آن‌ها توجه کرد.

راهنمای خرید بخاری‌برقی

راهنمای خرید بخاری‌برقی

در بخاری‌های برقی خطر برق‌گرفتگی و آتش‌سوزی وجود دارد. ضعیف بودن مقاوم المنت‌ها، نبودن سیستم ایمنی همانند خاموش شدن بخاری به‌صورت اتوماتیک و پایین بودن کیفیت سیم‌های نسوز دستگاه به‌راحتی باعث ایجاد خطر و آتش‌سوزی در این دستگاه‌ها می‌شوند.

ازاین‌رو در زمان خرید بخاری‌برقی باید به موارد زیر دقت کرد:

اندازه بخاری

قبل از خرید بخاری‌برقی باید اندازه مورد نیاز خود را با توجه به ابعاد محیطی که قصد دارید فضای آن را گرم‌سازید در نظر بگیرید. درصورتی‌که برای یک فضای کوچک بخاری‌برقی بزرگ خریداری نمایید انرژی بسیار زیادی به هدر خواهد رفت و مجبور به پرداخت هزینه‌های اضافه و غیرضروری زیادی خواهید بود. در مقابل خرید بخاری‌برقی کوچک برای اتاق بزرگ نیز باعث خواهد شد تا فضای مورد نظر شما گرم نشود. برای محاسبه اندازه بخاری‌برقی فرمول بسیار ساده‌ای وجود دارد.

با توجه به‌قاعده موجود برای گرم نگاه‌داشتن حدود 30 سانتی‌متر مربع 10 وات نیروی گرمایی مورد نیاز است. ازاین‌رو بخاری‌برقی 1500 واتی می‌تواند فضایی با مساحت 4.5 متر را گرم نگاه دارد. با توجه به مقدار حرارتی که بخاری‌برقی می‌تواند تولید کند و فرمول محاسبه آن اندازه بخاری‌برقی مورد نیاز شما محاسبه خواهد شد.

فناوری‌های به‌کاررفته در بخاری‌برقی

بخاری‌برقی با استفاده از فناوری‌های مختلف اتاق‌ها را گرم می‌کند. برخی از این بخاری‌برقی‌ها برای گرم کردن کل اتاق و برخی نیز تنها برای گرم نگاه‌داشتن افراد یا اجسام مقابل مناسب هستند. بهتر است قبل از خرید بخاری‌برقی این نکته را در نظر داشته باشید که کدام بخاری‌برقی با چه نوع فناوری برای شما مناسب است.

از این فناوری‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

گرمایش همرفتی

فناوری گرمایش همرفتی یکی از رایج‌ترین روش‌های گرم کردن اتاق‌ها است. در این حالت کل اتاق به‌خوبی گرم خواهد شد و گرمای آن برای مدت‌زمان طولانی‌تری باقی خواهد ماند. در بخاری‌برقی مدل گرمایش همرفتی، جریان گرما از طریق یک وسیله تولید حرارت عبور می‌کند و تمامی محیط را به‌خوبی گرم می‌کند.

اکثر مدل‌های بخاری‌برقی مدل گرمایش همرفتی به فن مجهز هستند و هوای گرم را در تمامی فضای اتاق به جریان درمی‌آورند. از معروف‌ترین بخاری‌برقی‌های مجهز به گرمایش همرفتی می‌توان بخاری‌برقی دلونگی اشاره نمود.

گرمایش micathermic

گرمایش تابشی

بخاری‌برقی گرمایشی روی گرم کردن فضای مقابل خود متمرکز است. این بخاری‌ها بیشتر برای اتاق‌های خواب و مقابل رختخواب، اتاق‌های اداری یا دیگر اتاق‌های کوچک مناسب هستند. البته برخی از این نوع بخاری‌برقی‌ها وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را زیر میز کار قرار داده و هنگام کار گرم بمانید. بخاری‌برقی‌های مادون‌قرمز همانند بخاری‌برقی‌های تابشی عمل می‌کنند و آن‌ها نیز فقط فضای مقابل خود را گرم می‌کنند. این بخاری‌های برقی به لامپ‌های کوارتزی مادون‌قرمز مجهز هستند و می‌توانند گرمای مطلوبی را تولید کنند.

گرمایش micathermic

در این فناوری از گرمایش همرفتی و تابشی به‌صورت هم‌زمان استفاده می‌شود. حرارت از طریق پانل‌های به بیرون فرستاده می‌شوند و جریان همرفتی طبیعی هوای گرم را در تمامی فضای اتاق به گردش درمی‌آورند. این نوع بخاری‌برقی نه‌تنها اتاق را گرم نگاه می‌دارد بلکه از حرکت گردوغبار و دیگر حساسیت‌زاهای موجود در اتاق نیز جلوگیری به عمل می‌آورد و برای افراد مبتلا به حساسیت و آسم ایده آل و مناسب است. این نوع بخاری‌برقی به فن مجهز نیست و به همین دلیل بی‌صداست. اکثر این مدل بخاری‌های برقی یا دیواری و یا زمینی هستند.

ترموستات

یکی از نکات مهمی که هنگام خرید بخاری‌برقی باید مورد نظر قرار داد ترموستات آن است. ترموستات‌ها به‌طورمعمول قابل تنظیم هستند و می‌توان دمای دلخواه آن‌ها را تنظیم کرد.

مناسب حمام

برخی از بخاری‌برقی‌ها به نحوی تولید می‌شوند که برای هوای مرطوب داخل حمام نیز مناسب هستند.

تایمردار

در صورت خرید بخاری‌برقی تایمر دار می‌توان برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی آن را روی زمان خاصی برنامه‌ریزی نمایید و هر وقت به بخاری‌برقی نیاز داشتید می‌توانید از آن استفاده نمایید.

چرخ‌دار

بسیاری از بخاری‌های برقی سبک‌وزن هستند اما درصورتی‌که به چرخ و دسته برای جابجایی مجهز باشند ایده آل تر خواهند بود.

نکات بخاری‌برقی

دارای حالت صرفه‌جویی و چند حرارتی

بخاری‌برقی‌های دارای این گزینه را به‌راحتی می‌توان روی حالت صرفه‌جویی قرار داد و از انرژی به‌صورت بهینه استفاده نمود. در ضمن برخی از بخاری‌ها روی چند نوع حرارت قابل تنظیم هستند و شما می‌توانید آن‌ها را روی حرارت مورد نظر خود تنظیم نمایید.

کنترل از راه دور

با استفاده از بخاری‌برقی‌های کنترل از راه دور می‌توان در هرجایی از اتاق که هستید حالت‌های مختلف بخاری را به‌راحتی تنظیم نمایید.

کلید مراقبت از حرارت بیش‌ازحد

درصورتی‌که بخاری‌برقی بیش‌ازحد داغ شود با استفاده از کلید مراقبت از حرارت بیش‌ازحد دستگاه به‌صورت خودکار خاموش خواهد شد تا حرارت به سطح ایمن بازگردد.

ایمنی و صدای آزاردهنده

تولیدکنندگان بخاری‌برقی، بخاری‌های خود را به ویژگی‌های ایمنی مجهز نموده‌اند تا در برابر حرارت بیش‌ازحد و احتمال آتش‌سوزی مصون و ایمن باقی بمانند. در حقیقت با استفاده از ترموستات، حرارت بخاری‌برقی به نحوی تنظیم خواهد شد که دمای آن بیش‌ازحد نشود. سیم‌های برق این بخاری‌ها از جنس مقاوم هستند و در اثر حرارت دچار آتش‌سوزی نخواهند شد.

همچنین سیم‌ها به‌طورمعمول کوتاه در نظر گرفته می‌شوند تا موجب خطر همانند برق‌گرفتگی و آتش‌سوزی نشوند. علاوه بر این تولیدکنندگان بخاری‌برقی اغلب توصیه می‌کنند هنگام خرید بخاری‌برقی به نشان استاندارد آن توجه کنند و برای اتاق‌های کوچک از بخاری‌های برقی بزرگ استفاده نکنید. بخاری‌برقی را باید در مکان‌هایی که رفت‌وآمد زیاد نیست و به‌ویژه دور از کودکان نصب کرد.

از لحاظ سروصدا نیز باید متذکر شد که بخاری‌های برقی فن دار در مقایسه با بخاری‌برقی‌های بدون فن سروصدای بیشتری تولید می‌کنند. ازاین‌رو درصورتی‌که سروصدا نمی‌خواهید بخاری‌برقی بدون فن را خریداری نمایید.

خرید بخاری‌برقی

توجه به مصرف برق دستگاه

بخاری‌هایی که تنها با استفاده از انرژی الکتریکی کار می‌کنند مصرف برق نسبتاً بالایی دارند. با توجه به این‌که برق یکی از منابع انرژی گران‌قیمت محسوب می‌شود ممکن است صورتحساب‌های دوره‌ای مصرف برق توسط برق برای شما خوشایند نباشد.

ازاین‌رو همواره توصیه می‌شود به توان برق مصرفی دستگاه توجه کنید. هرچه توان مصرفی برق دستگاه مورد نظر شما کمتر باشد برق کمتری را مصرف خواهد کرد اما باید به توان حرارتی دستگاه نیز توجه نمایید تا به‌اندازه کافی برای شما حرارت تولید نماید.

بخاری‌برقی فن دار در مقایسه با دیگر مدل‌ها مصرف برق پایین‌تر و در نهایت گرمایش بیشتری دارند. همچنین همواره توصیه می‌شود هنگام خرید بخاری‌برقی دقت نمایید تا دستگاه مورد نظر شما دارای امکان تنظیم توان و حرارت باشد.

ویژگی‌های اضافه

علاوه بر موارد ذکر شده ممکن است تولیدکننده ویژگی‌های خاصی را نیز روی دستگاه خود قرار دهد تا مشتری را به خرید محصول خود تشویق نماید. به‌عنوان‌مثال قرار دادن قابلیت تولید رطوبت در بخاری‌برقی یکی از ویژگی‌هایی است که برخی از تولیدکنندگان روی دستگاه‌های خود قرار می‌دهند و رطوبت نسبی هوا نیز در این دستگاه‌ها قابل‌افزایش است.

از دیگر ویژگی‌های بخاری‌برقی می‌توان به مجهز بودن به سیستم برق در صورت ضربه به دستگاه اشاره نمود که از امکان ایجاد آتش سوزی در دستگاه جلوگیری به عمل می‌آورد.

همچنین یکی دیگر از ویژگی‌های مفید بخاری‌های برقی امکان نصب روی دیوار است. برخی از بخاری‌های برقی مجهز به سیستم‌های نمایش الکتریکی دما و رطوبت هستند که کنترل دما و رطوبت را برای شما آسان می‌سازند.

نکات بخاری‌برقی

گارانتی و خدمات پس از فروش

از دیگر نکات مهم که هنگام خرید بخاری‌برقی باید مورد توجه قرار گیرد شرایط گارانتی و خدمات پس از فروش دستگاه مورد نظر است. درصورتی‌که از برندهای معتبر خرید می‌کنید به دستگاه شما گارانتی و خدمات پس از فروش چندین ساله تعلق خواهد گرفت. در این صورت خیال شما بابت تهیه قطعات یدکی و یا خرابی‌های احتمالی نیز راحت خواهد بود.

امیدواریم با استفاده از این راهنما درصورتی‌که قصد خرید یک بخاری‌برقی را دارید بتوانید یک دستگاه مناسب و ایده آل برای خود انتخاب نمایید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

خرید اینترنتی لوازم خانگی