تفاوت پلوپز با آرام‌پز

0 2,637
زمان تقریبی مطالعه: 11 دقیقه

یکی از سوالات پرتکرار در بین مشتریان برای خرید لوازم‌خانگی، تفاوت آرام‌پز با پلوپز است. جالب است بدانید که اغلب خانم‌ها فکر می‌کنند این دو وسیله کارایی تقریباً شبیه به هم دارد به همین دلیل است که ما در این مقاله تصمیم گرفته‌ایم پیرامون فرق آرام‌پز با پلوپز با شما صحبت کنیم. به‌هرحال با توجه به اینکه در دنیای امروز عمده خانم‌ها شاغل شده‌اند بنابراین باید از وسایلی در خانه استفاده کنند که در کوتاه‌ترین زمان ممکن بتوانند با آن‌ها آشپزی را انجام داده و غذای دلخواه خود را آماده نمایند. درواقع برای آشپزی سریع و آسان نیاز به آرام‌پز و حتی پلوپز خواهیم داشت اما اینکه این دو وسیله چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند را در این مقاله با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

آرام‌پز چه کاربردی دارد؟

همان‌گونه که گفتیم مشکلی که خانم‌های شاغل با آن مواجه هستند بحث نداشتن زمان کافی پختن غذا است. فرض کنیم که شما نیمی از روز را بیرون از خانه مشغول به کار بوده و اکنون وقتی به خانه می‌رسید تنها دو ساعت وقت دارید که بتوانید ناهار را آماده کنید. اکنون در این دو ساعت چه غذا‌هایی می‌توان درست کرد؟ اگر تجهیزات آشپزی لازم را در اختیار داشته باشید دچار محدودیت زمان نخواهید شد. برای مثال شما می‌توانید غذا‌ها را در دمای پایین برای مدت‌زمان طولانی در داخل آرام‌پز قرار دهیم و حتی زمانی که بیرون از منزل هستید اجازه دهید دستگاه روشن باشد. درواقع همان‌گونه که از نام این وسیله مشخص است آرام‌پز کمک می‌کند تا غذا برای یک مدت‌زمان طولانی به‌آرامی پخته شود؛ بنابراین در طول چندساعتی که شما در خانه نیستید نگرانی از بابت سوختن غذا نخواهید داشت.

آرام‌پز چه کاربردی دارد؟

آرام‌پز چگونه کار می‌کند؟

برای اینکه با عملکرد بهتر آرام‌پز آشنا شوید اجازه دهید بخش‌های تشکیل‌دهنده آن را با هم موردبررسی قرار دهیم. آرام‌پز از سه قسمت تشکیل‌شده است:

  • قسمت اول پایه فلزی آن است که المنت حرارتی بر روی آن قرارگرفته است و با کمک همین قسمت، دمای موردنیاز برای پخت غذا‌ها تأمین می‌شود.
  • بخش دوم کاسه آرام‌پز است که معمولاً از جنس سرامیک ساخته‌شده و باید غذا را در داخل آن قرار دهید تا پخت‌وپز آغاز گردد.
  • بخش سوم، درب آرام‌پز‌ است.

اکنون با یکدیگر نحوه عملکرد آرام‌پز را بررسی نماییم. ابتدا باید دمای وسیله را تنظیم کرد. این حرارت به دیواره‌های کاسه آرام‌پز انتقال پیداکرده و درنتیجه غذایی که داخل ظرف است، به‌آرامی پخته می‌شود؛ بنابراین آرام‌پز این امکان را فراهم می‌کند که غذا در طول چند ساعت با دمای ملایم و بدون اینکه رطوبت آن از دست برود به‌راحتی پخته شود؛ بنابراین همان‌گونه که متوجه شدید شما نمی‌توانید غذا‌های آبکی که نیاز است در طول پخت‌وپز حجم آب آن‌ها کاهش یابد را در داخل آرام‌پز آماده کنید چون رطوبت به‌طور کامل حفظ خواهد شد. پس به‌طورکلی آرام‌پز یک وسیله بسیار مناسب برای پخت‌وپز غذا‌های خشک است.

نکته لازم به ذکر این است که مواد غذایی در داخل آرام‌پز در بازه دمایی ۷۵ تا ۱۳۵ درجه سانتی‌گراد پخته می‌شوند. از سوی دیگر با توجه به اینکه قرار است غذا به‌آرامی آماده گردد، بنابراین مدت‌زمان آماده شدن غذا توسط آرام‌پز تقریباً ۱۰ ساعت است. فرض کنی اگر شما می‌خواهید نوعی خورشت آماده کنید شاید خورشت شما در قابلمه تقریباً دو تا سه ساعت آماده گردد درحالی‌که در آرام‌پز این‌گونه نیست.

پلوپز چه کاربردی دارد؟

پلوپز چه کاربردی دارد؟

نام این دستگاه نشان‌دهنده کاربرد آن است. شما می‌توانید سریعاً یک پلوی خوشمزه برای ناهار یا شام خود آماده کنید. وقتی‌که شما از سرکار به خانه برمی‌گردید قطعاً فرصت کافی برای اینکه اجازه دهید برنج در داخل آب قل خورده و سپس برای آبکش کردن آن اقدام کنید ندارید چون ممکن است زمان را از دست بدهید و یا حتی برنج شما شفته شود. بهترین راهکار برای خانم‌های شاغل جهت پختن پلو، استفاده از پلوپز است. در حال حاضر انواع مختلفی از پلوپز‌ها ازنظر برند و حتی جنس ظرف نیز در بازار وجود دارد. برای خرید توجه داشته باشید که علاوه بر بررسی مشخصات برند، باید توان مصرفی دستگاه را نیز موردبررسی قرار دهید. بهترین وسیله برقی وسیله‌ای است که با کمترین مصرف انرژی بیشترین راندمان را داشته باشد؛ بنابراین در یک نگاه کلی پلوپز این امکان را برای شما فراهم می‌کند که در مدت‌زمان بسیار کوتاهی بتوانید یک پلوی خوشمزه و حتی مجلسی آماده کنید.

تفاوت پلوپز با آرام‌پز در چیست؟

در ابتدای مقاله سعی کردیم به معرفی هر دو دستگاه آرام‌پز و پلوپز بپردازیم. اگر تا این قسمت از مقاله را به‌طور کامل مطالعه کرده باشید به‌راحتی متوجه فرق پلوپز و آرام‌پز شده‌اید اما در نگاه کلی نیز ما این تفاوت‌ها را به‌صورت خلاصه برای شما بیان خواهیم کرد:

  • اولین تفاوت آرام‌پز و پلوپز به نحوه کارکرد آن‌ها برمی‌گردد. پلوپز برای پخت برنج مورداستفاده قرارگرفته درحالی‌که آرام‌پز برای پخت انواع مواد غذایی شامل خورشت، گوشت و حتی سبزی‌ها نیز مناسب خواهد بود.
  • تفاوت دیگر در آرام‌پز و پلوپز، بحث حفظ رطوبت است. همان‌گونه که گفته شد کارایی آرام‌پز به‌گونه‌ای تنظیم‌شده که آب در داخل غذا به‌طور کامل حفظ شود اما در پلوپز باید آب برنج به‌آرامی تبخیر شود و درنهایت یک پلوی خوشمزه در اختیار داشته باشید.
  • قطعاً با توجه به اینکه نحوه کارایی این دو دستگاه با یکدیگر متفاوت است، سرعت طبخ غذا در آن‌ها متفاوت خواهد بود. در آرام‌پز نزدیک به ۱۰ ساعت زمان لازم است تا خورشت و هر ماده غذایی دیگر آماده شود ولی پلوپز برای این طراحی‌شده که در مدت‌زمان کوتاه‌تری بتوانیم پلو خوشمزه آماده کنیم.
  • یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های پلوپز و آرام‌پز این است که امکان گرم کردن غذا در آرام‌پز وجود ندارد ولی شما به‌راحتی می‌توانید برنج را در داخل پلوپز مجدداً گرم‌کنید.

چند نکته بسیار مهم برای استفاده از آرام‌پز

در حال حاضر تقریباً در تمامی خانه‌ها آرام‌پز یافت می‌شود. درواقع حتی خانم‌هایی که شاغل نیستند نیز گاهی به این وسیله نیاز پیدا خواهند کرد. فرض کنیم که شما تصمیم گرفته‌اید برای خرید بیرون بروید. می‌توانید خورشت خود را داخل آرام‌پز قرار دهید تا غذا به‌آرامی بدون از دست رفتن رطوبت و درنتیجه بدون سوختگی آماده شود. برای استفاده از آرام‌پز لازمه چند نکته را در نظر داشته باشید:

  • در این مقاله متوجه شده‌اید که آرام‌پز رطوبت غذا را حفظ می‌کند تا مواد غذایی بتوانند در این آب به‌خوبی پخته شوند. اگر در حین کار کردن آرا پز مدام درب آن را بردارید عملکرد آن دچار مشکل شده و شاید نتواند غذا را به‌خوبی برای شما آماده کند. لذا از زمانی که دستگاه فعال می‌شود اجازه دهید عملیات پخت‌وپز انجام‌گرفته و تنها یک تا دو بار بیشتر درب را برندارید.
  • درصورتی‌که غذای شما حاوی گوشت است قبل از اینکه داخل آرام‌پز بریزید، کمی آن را تفت دهید تا بهتر پخته شود.
  • همان‌گونه که در این مقاله ذکر شد درجه دمایی آرام‌پز برای پخت غذا از ۷۵ درجه سانتی‌گراد تا 135 درجه سانتی‌گراد متفاوت است. در بهترین حالت ممکن باید درجه آرام‌پز را در مقدار متوسط نگه‌دارید تا سلامت ماده غذایی حفظ شود اما در شرایطی که عجله دارید می‌توانید دما را بالاتر ببرید.

نکات بسیار مهم برای استفاده از آرام‌پز

نکات دیگر استفاده از آرام‌پز

  • برای اولین بار که قصد دارید از آرام‌پز استفاده کنید باید تست آن را انجام دهید تا مطمئن شوید وسیله سالم بوده و در زمان پخت غذا مشکلی اتفاق نمی‌افتد. برای این منظور ابتدا آرام‌پز را با دو لیتر آب ولرم پرکنید و مدت ۸ ساعت روی درجه پایین قرار دهید. دمای آب را اندازه‌گیری کنید. در حین مدت‌زمان دمای آب باید تا ۸۵ درجه سانتی‌گراد رسیده باشد. اگر دما بیشتر از این بود نشان می‌دهد که پختن مواد غذایی به مدت ۸ ساعت در داخل این آرام‌پز باعث می‌شود که غذا بیش‌ازاندازه پخته‌شده، کیفیت خود را از دست بدهد و حتی ممکن است آب آن از دست برود؛ اما درصورتی‌که بعد از هشت ساعت دمای آب را اندازه‌گیری کردید متوجه شدید حرارت کمتر از ۸۵ درجه سانتی‌گراد است، این نیز نشان می‌دهد که آرام‌پز نمی‌تواند ماده غذایی را به دمای مناسب برساند. پس ممکن است در حین پخت‌وپز فساد ماده غذای اتفاق بیفتد. به‌طورکلی اگر ۲ لیتر آب ولرم را به مدت ۸ ساعت در داخل آرام‌پز قرار دهید دمای آن باید در دمای ۸۵ درجه سانتی‌گراد باشد.
  • به‌هیچ‌عنوان نباید غذا را مجدداً در آرام‌پز گرم‌کنید. درصورتی‌که غذا پخته‌شده و می‌خواهید کمی قبل از سرو آن را گرم‌کنید، غذا را داخل قابلمه بریزید و سپس شعله را روشن کنید.
  • یکی از سؤالاتی که اغلب کاربران مطرح می‌کنند این است که در داخل آرام‌پز چه مقدار باید آب بریزیم؟ توجه داشته باشید که میزان آب در داخل آرام‌پز نباید از نصف کمتر و از دوسوم بیشتر شود.
  • با توجه به اینکه سرعت پخت سبزی‌ها و گوشت کمتر است، بنابراین زمانی که قرار است غذایی بپزید که حاوی سبزی‌ها و گوشت است، سبزی‌ها را در کف ظرف چیده و گوشت‌ها را بر روی آن قرار دهید.

راهنمای استفاده از پلوپز

پلو یکی از مهم‌ترین غذا‌هایی است که تقریباً به‌عنوان غذای اصلی در سفره همه ایرانی‌ها یافت شده است. همه خانواده‌ها در طول هفته چند بار پلو با انواع خورشت‌ها را سرو خواهند کرد؛ بنابراین داشتن یک پلوپز بسیار عالی در خانه ازجمله مهم‌ترین وسایل ضروری به‌حساب می‌آید. به‌خصوص اگر خانم خانواده مجبور است نیمی از روز خود را بیرون از خانه مشغول به کار باشد. زمانی که پلوپز را خریداری می‌کنید در اولین قدم لازم است دفترچه راهنمای آن را با دقت موردبررسی قرار دهید. بالاخره هرکدام از برند‌ها تجهیزات خاصی را در داخل دستگاه تعبیه کرده و به همین دلیل لازم است که راهنمای استفاده از دستگاه را از طریق دفترچه راهنما موردبررسی قرار دهید. در این قسمت از مقاله چند نکته بسیار مهم را برای استفاده از پلوپز در اختیار شما قرار خواهیم داد:

  • توجه داشته باشید که از حداکثر گنجایش پلوپز استفاده گردد. متاسفانه برخی از خانم‌ها یک پلوپز بسیار بزرگ می‌خرند درحالی‌که جمعیت خانواده آن‌ها کم بوده و در زمان پخت برنج مجبور هستند مقدار کمی برنج را در قسمت دیگر پلوپز بریزند. این کار ازنظر مصرف انرژی لطمه‌ای بسیار بزرگی وارد خواهد کرد. از زمانی که پلوپز روشن می‌شود مصرف انرژی آغاز خواهد شد؛ بنابراین شما نباید برای پختن برنج‌های کم از پلوپز‌های بزرگ که انرژی بیشتری مصرف می‌کنند استفاده کنید.
  • بعدازاینکه پختن غذا تمام شد حتماً دیگ پلوپز را به‌طور کامل تمیز کنید چراکه باقی‌مانده روغن و حتی کمی برنج در داخل پلوپز باعث می‌شود ظرف شما بو بگیرد. به‌هرحال چنین شرایطی برای رشد باکتری‌ها بسیار مناسب خواهد بود و البته همین موضوع بر روی طول عمر دستگاه نیز تأثیر خواهد گذاشت.

راهنمای استفاده از پلوپز

استفاده از پلوپز

  • توجه داشته باشید از زمانی که پلوپز روشن می‌شود تا زمانی که آن را خاموش‌کنید به‌هیچ‌عنوان نباید به المنت آن دست بزنید.
  • اما زمانی که می‌خواهیم از پلوپز استفاده کنید چه موقع باید دستگاه را روشن کنیم؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم ابتدا بین آب و تمام موادی که نیاز است را در داخل دیگ پلوپز بریزید و سپس دستگاه را روشن نمایید.
  • توجه کنید که حجم آب و برنج ریخته شده در داخل دیگ پلوپز بر اساس دستورالعملی که در دفترچه راهنما وجود دارد تنظیم گردد.
  • شاید برنج شما آماده‌شده ولی هنوز اعضای خانواده نرسیده‌اند که بتوانید غذا را سرو کنید. در این زمان باید ابتدا پلوپز را خاموش‌کنید. پلوپز این قابلیت را دارد که بتوانید مجدداً غذا را در داخل آن گرم‌کنید. بر روی تمامی پلوپز‌ها دکمه‌ای وجود دارد که مربوط به دکمه منو می‌شود. آن را فشار داده و سپس گزینه Reheat را انتخاب کنید. این گزینه برای مواقعی تعریف‌شده است که شما نیاز است برنج را مجدد گرم‌کنید؛ بنابراین طبق برنامه تعریف‌شده و برای مدت‌زمان مشخص پلوی شما را گرم خواهد کرد.

راهنمای شستن پلوپز

راهنمای شستن پلوپز

همان‌گونه که گفته شد بعدازاینکه برنج را پختید لازم است دستگاه را تمیز کنید چراکه در غیر این صورت باکتری‌ها به‌راحتی در داخل دیگ پلوپز رشد خواهند کرد. برای تمیز کردن پلوپز چند نکته را در نظر داشته باشید:

  • به‌هیچ‌عنوان نباید پایه پلو‌پز خیس شود؛ بنابراین اگر بدنه پلوپز شما کثیف شده تنها با یکپارچه نرم آن را تمیز کنید.
  • زمانی که دیگ داخل پلوپز را خارج می‌کنید، نباید در همان لحظه ظرف را در زیر آب سرد بگیرید. با این کار طول عمر دیگ کاهش پیدا خواهد کرد. آن را در گوشه گذاشته و اجازه دهید تا خنک شود. حداقل ۳۰ دقیقه باید صبر کنید تا دمای دیگ پلوپز به شرایط دمای اتاق برسد و بتوانید آن را بشویید. البته در این زمینه بهتر است به دفترچه راهنمای برند مربوطه مراجعه کنید چون بر اساس جنس دیگ مدت‌زمان لازم برای خنک شدن متفاوت خواهد بود.
  • در زمان شستن دیگ پلوپز به نوع اسفنجی که استفاده می‌کنید توجه داشته باشید. ابر یا اسکاچ مورداستفاده نباید زیاد باشد و باعث شود دیگ پلوپز دچار خش گردد. از طرف دیگر نوع ماده شیمیایی مورداستفاده برای شستن دیگ نیز بسیار مهم است.
  • به‌هیچ‌عنوان سفید‌کننده‌ها را بر روی دیگ پلوپز نریزید.
  • زمانی که می‌خواهید دیگ پلوپز را در داخل دستگاه قرار دهید مطمئن باشید که کاملاً خشک‌شده است چون کوچک‌ترین رطوبت می‌تواند به قطعات الکتریکی در داخل دستگاه آسیب وارد کند.

راهنمای شستن آرام‌پز

راهنمای شستن آرام‌پز

اکنون به این موضوع بپردازیم که اگر از آرام‌پز استفاده می‌کنیم چگونه باید آن را تمیز نماییم. همان‌گونه که متوجه شدید آرام‌پز از یک المنت حرارتی تشکیل‌شده و بر اساس نیروی برقی به پختن غذا کمک می‌کند؛ بنابراین درزمانی که می‌خواهید آن را بشویید باید به چند نکته بسیار مهم توجه داشته باشید:

  • به‌هیچ‌عنوان نباید پایه آرام‌پز را بشویید. همان‌گونه که می‌دانید المنت حرارتی، سیم‌پیچ‌ها و کلیه قطعات الکتریکی در داخل پایه قرارگرفته‌اند و اگر کوچک‌ترین رطوبتی به آن‌ها برسد، ممکن است در آینده فاجعه به بار بیاورد. برای مثال بار‌ها با افرادی برخورد داشته‌ایم که به دلیل شستن پای آرام‌پز، در زمان استفاده مجدد دچار سوختگی و آتش‌سوزی شده‌ است.
  • برای شستن دیگ داخلی آرام‌پز نیز باید اجازه دهید به‌طور کامل دیگ خنک شود. برای این منظور دیگ دستگاه را خارج کنید؛ مواد غذایی آن را داخل یک قابلمه بریزید و اجازه دهید ظرف به‌طور کامل خنک گردد.
  • برای شستن قسمت داخلی دیگ باید از اسفنج‌های نرم استفاده کرده و به‌هیچ‌عنوان سراغ شوینده‌های قوی همانند سفید‌کننده نروید. بهترین کار این است که از یک مایع ظرفشویی همراه با جوش‌شیرین استفاده کنید تا تمام چربی‌ها در داخل دیگ آرام‌پز از بین بروند.
  • درنهایت زمانی که می‌خواهید دیگ را در داخل دستگاه قرار دهید مطمئن شوید تمامی قسمت‌های آن خشک هستند. حتی برای اطمینان، لبه‌های آن را با یک دستمال، مجدداً خشک نمایید.
  • با توجه به اینکه نباید پایه آرام‌پز را بشویید، بنابراین اکیداً توصیه می‌کنیم اگر کمی غذا بر روی آن ریخته است از یکپارچه نرم برای تمیز کردن آن استفاده کنید.

پلوپز بخریم یا آرام‌پز

پلوپز بخریم یا آرام‌پز

در پایان مقاله اجازه دهید در مورد این موضوع صحبت کنیم که با توجه به تفاوت‌های پلوپز و آرام‌پز و درنتیجه عملکرد متفاوت آن‌ها، به نظر شما خریدن پلوپز اولویت دارد و یا آرام‌پز؟ در این مقاله متوجه شدید که پلوپز تنها برای پخت پلو مورداستفاده قرارگرفته ولی عملکرد آرام‌پز بسیار متنوع است. شما می‌توانید از این دستگاه برای پختن انواع خورشت‌ها و گوشت و حتی برای پختن انواع سبزی‌ها استفاده کنید؛ بنابراین آرام‌پز کاربردی‌تر خواهد بود. درصورتی‌که ازنظر مالی فعلاً در شرایطی نیستید که بتوانید هر دو دستگاه را بخرید باید به شرایط زندگی خود توجه داشته باشید.

برای مثال اگر شما ازجمله خانم‌های شاغل هستید، قطعاً می‌دانید که پختن خورشت به چند ساعت زمان نیاز دارد درصورتی‌که شما برنج را در قابلمه در عرض دو ساعت می‌توانید آماده کنید. لذا اولویت اول، خریدن آرام‌پز است. می‌توانید غذا را در داخل آن بگذارید و به‌راحتی با خیال راحت از خانه بیرون بروید بدون اینکه نگرانی از بابت سوختن آن داشته باشید. زمانی که ظهر به خانه برگشتید، خورشت آماده بوده و در عرض دو ساعت می‌توان یک پلوی خوشمزه آماده کنید؛ اما قطعاً خرید هر دو وسیله جزء لوازم ضروری برای خانم‌های شاغل به‌حساب می‌آید. پلوپز کمک می‌کند که شما در کوتاه‌ترین زمان و کمتر از یک ساعت برنج خوشمزه داشته باشید. درنهایت این شما هستید که تعیین می‌کنید خرید آرام‌پز فعلاً اولویت دارد و یا اینکه بهتر است به سراغ پلوپز بروید.

راهنمای خرید پلوپز و آرام‌پز

در حال حاضر برند‌های بسیار زیادی در بازار وجود دارند که در زمینه ساخت انواع وسایل برقی همانند پلوپز و آرام‌پز فعالیت می‌کنند. در اولین قدم شما باید میزان اعتبار برند‌ها را موردبررسی قرار دهید. توجه داشته باشید که همه وسایل برقی یک برند ممکن است ازنظر کیفیت و یا توان مصرفی، ‌ایده آل نباشند. لذا نیازی نیست که هر دو دستگاه را از یک برند خریداری کنید. بررسی نماید که کدام‌یک از برند‌های فعال در زمینه تولید لوازم‌خانگی بهترین تولیدات را برای آرام‌پز و پلوپز داشته و سپس با بررسی مشخصات هرکدام، به نمایندگی‌های معتبر مراجعه کنید تا دستگاه موردنیاز را باقیمت مناسب در اختیار داشته باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

خرید اینترنتی لوازم خانگی