راهنمای خرید آرام‌پز

1 93
زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

بهتر است خرید آرام‌پز را در لیست خرید جهیزیه و لوازم آشپزخانه خود قرار دهید درصورتی‌که از آن دسته از افرادی هستید که زمان زیادی را نمی‌توانید صرف پخت‌وپز نمایید. اگر قصد خرید آرام‌پز را دارید اما از خرید آن اطمینان ندارید بهتر است تا پایان ما را همراهی نمایید. علاوه بر نکاتی که هنگام خرید آرام‌پز باید مورد توجه قرار گیرند قصد داریم بهترین برندهای موجود در بازار و همچنین قیمت آن‌ها را موردبررسی قرار دهیم.

آرام‌پز چیست؟

یکی از لوازم برقی خانگی موجود در آشپزخانه آرام‌پز است که غذا را در دمای پایین‌تر از دمای استفاده‌شده در دیگر روش‌های آشپزی همچون جوش آوردن و سرخ کردن برای شما پخته می‌کند. این دستگاه پخت غذاهایی همچون کباب، سوپ، خورش و دسر که به دمای بالا و مراقبت زیاد نیاز دارد برای شما آسان و ساده می‌سازد.

با استفاده از آرام‌پز می‌توان غذا را برای پخت آماده کرد و همچنین می‌توانید بدون نیاز به مراقبت از آن به کار خود برسید. با استفاده از این دستگاه غذای شما با دمای بسیار پایین و در زمان طولانی پخته خواهد شد.

ساختار یک آرام‌پز معمولی دارای یک محفظه پخت دردار گرد و یا بیضی‌شکل از جنس سرامیک لعاب‌دار و یا چینی است که توسط محفظه‌ای فلزی محصور شده است و دارای المنت گرمایش الکتریکی است. در محصول اغلب از جنس شیشه است که در شیار قرار خواهد گرفت.

از مهم‌ترین مزایای آرام‌پزها می‌توان به مصرف انرژی بسیار پایین در آن‌ها اشاره کرد به‌نحوی‌که میزان انرژی مصرفی یک آرام‌پز به‌طور تقریبی با انرژی مصرفی یک و نیم لامپ صد وات برابر است. علاوه بر این برای پخت گوشت‌های دیرپز بهترین گزینه است و آن‌ها را برای شما مغزپخت می‌کند.

از آنجا که غذای پخته‌شده در آرام‌پز برای مدت‌زمان طولانی گرم باقی می‌ماند ازاین‌رو اگر قرار است برای پیک‌نیک آماده شوید به گرم کردن دوباره غذا نیاز نخواهید داشت. همچنین برخی از مدل‌های آرام‌پزها برای جلوگیری از ریختن آب به هنگام حمل دارای طراحی خاص هستند.

آیا واقعاً به یک آرام‌پز نیاز دارید؟

آرام‌پز چیست؟

آرام‌پز در حقیقت وسیله‌ای همه‌کاره برای آشپزخانه شما محسوب می‌شود. این وسیله با استفاده از رطوبت موجود در غذاهایی ازجمله خورش‌ها، سوپ‌ها و کسرول‌ها آن‌ها را در دمای بسیار پایین پخته می‌کند. این محصول به‌طور ویژه برای پخت سوپ گوشت، مرغ و یا هر نوع حبوبات گزینه کارآمد محسوب می‌شود.

آرام‌پزها به‌عنوان وسایل بسیار کارآمد در آشپزخانه محسوب می‌شوند، زیرا می‌توان غذا را برای پخت در آن قرار داده و آن را چند ساعت رها کرده و با خیال راحت به کارهای خود برسید. علاوه بر این می‌توان از آرام‌پزها برای پخت گوشت‌های دیرپز و یا ارزان استفاده کرد.

علاوه بر این با پخت غذا با استفاده از آرام‌پز به فعالیت زیادی نیاز نخواهید داشت و آشپزخانه خود را کمتر به هم خواهید ریخت. به‌طورکلی می‌توان گفت با استفاده از این دستگاه به افزایش نابجای دمای آشپزخانه خود نیاز نخواهید داشت. به همین دلیل توصیه می‌شود خرید آرام‌پز را در فهرست خریدهای خود اضافه کنید.

با این‌وجود گاهی اوقات ممکن است آرام‌پز برای تمامی افراد گزینه مناسبی محسوب نشود زیرا برای پخت غذا به زمان بیشتری نیاز خواهید داشت و این دستگاه فضای زیادی را در آشپزخانه اشغال خواهد کرد. درصورتی‌که برق منزل شما قطع شود خاموش خواهد شد و پروسه پخت غذا نصفه‌نیمه رها خواهد شد. علاوه بر این ممکن است برای پخت برخی از غذاها با استفاده از این وسیله به طی کردن مراحل اضافه نیاز داشته باشید. همچنین برخی غذاها برای زیادشدن عطرشان به پخت با استفاده از اجاق‌گاز نیاز خواهند داشت.

نکات خرید آرام‌پز

نکات خرید آرام‌پز

با نحوه استفاده از آرام‌پز، عملکرد آن، مزایا و معایب استفاده از این دستگاه به‌طور کامل آشنا شدید اما سوالی که ممکن است در ذهن شما مطرح شود این خواهد بود که برای خرید آرام‌پز چه نکاتی باید مورد توجه قرار گیرند؟ در ادامه راهنمای خرید آرام‌پز را برای شما خواهیم آورد.

اندازه آرام‌پز

یکی از مهم‌ترین نکاتی که هنگام خرید آرام‌پز باید مورد توجه قرار گیرد اندازه آن است. درصورتی‌که قصد دارید برای دو نفر آشپزی کنید به آرام‌پز با ظرفیت 3 تا 4.5 لیتر نیاز خواهید داشت و برای بیش از دو نفر می‌توان از آرام‌پز با ظرفیت 5 تا 8 لیتری استفاده کرد. البته همیشه می‌توان غذای بیشتری درست کرد و یا باقیمانده غذا را فریز کرد اما این نکته را به خاطر داشته باشید که غذاها را برای سرد شدن برای مدت‌زمان طولانی نباید در آرام‌پز رها کرد.

به خاطر داشته باشید که برای قرار دادن آرام‌پز در آشپزخانه به فضای مشخص نیاز خواهید داشت ازاین‌رو بهتر است متناسب با فضای قابل‌استفاده در آشپزخانه خود خرید نمایید. آرام‌پزهای مستطیل شکل در مقایسه با مدل‌های دایره‌ای در مدیریت بهتر فضا به شما کمک خواهند کرد و هیچ فضایی را هدر نخواهید داد.

قابلیت تنظیم دما

از دیگر نکات مهم که هنگام خرید آرام‌پز باید مورد توجه قرار گیرد قابلیت تنظیم دمای دستگاه مورد نظر شما است. برای برخی از غذاها داغ کردن گوشت و یا سبزی‌ها در ابتدای پخت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است ازاین‌رو وجود قابلیت تنظیم دما امکان پخت غذاها با استفاده از آرام‌پز را برای شما امکان‌پذیر می‌سازد.

به همین دلیل اگر از آن دسته از افرادی هستید که روی طعم و بوی غذای خود حساس هستید هنگام خرید آرام‌پز بهتر است این نکته را مورد توجه قرار دهید.

چراغ‌های نشانگر

هنگام خرید آرام‌پز بهتر است مدلی را در نظر بگیرید که چراغ‌های نشانگر روشن داشته باشد و دسترسی به سوئیچ‌های کنترلی آن راحت باشد و نوشته‌های راهنمای روی کلیدهای آن به‌صورت واضح قابل‌مشاهده باشد.

مهم‌ترین مزایای آرام‌پز

سلامت بدنه و شستشوی آسان

از دیگر نکاتی که هنگام خرید آرام‌پز باید مورد توجه قرار گیرد بدنه سالم آن است. بدنه این دستگاه نباید هیچ‌گونه ترک و یا شکاف داشته باشد و این مشکلات در بدنه دستگاه حداقل میزان آن باشد تا محتویات آن به‌خوبی در محفظه قرار گیرد و بیرون نریزد.

هنگام خرید آرام‌پز حتماً دستگاه را از لحاظ راحتی شستشو نیز مورد بررسی قرار دهید تا تمامی بخش‌های دستگاه به‌راحتی در دسترس قرار گیرد و قابلیت شستشو را داشته باشد.

درصورتی‌که بخش خارجی بدنه دستگاه آرام‌پز از جنس استیل ضد زنگ است جای انگشتان دست به‌خوبی روی آن‌ها قابل‌مشاهده است ازاین‌رو به تمیز کردن بیشتر نیاز خواهید داشت. آرام‌پزهایی که دارای محفظه بزرگ هستند ممکن است داخل سینک ظرفشویی و یا ماشین ظرفشویی جای نگیرند.

زمان‌سنج

یکی دیگر از قابلیت‌های بسیار مهم برای آرام‌پزها زمان‌سنج است زیرا زمان پخت غذا را به شما نمایش خواهد داد و ازاین‌رو هنگام پایان یافتن این زمان هشدار خواهد داد. توجه داشته باشید که این زمان‌سنج را نباید با زمان‌سنج شروع با تاخیر اشتباه بگیرید. زمان‌سنج شروع با تاخیر برای شروع و پایان کار به‌صورت خودکار در آرام‌پز قابل‌استفاده خواهد بود.

توصیه می‌کنیم از خرید آرام‌پزهایی با زمان‌سنج‌های شروع کار با تأخیر خودداری نمایید زیرا رها کردن غذای گرم در آرام‌پز ریسک آلوده شدن غذا به انواع باکتری‌ها را افزایش می‌دهد. زمانی که آرام‌پز شما به‌طور کامل خاموش است بلافاصله غذا را از آن خارج نمایید.

تنظیمات خودکار

یکی از ویژگی‌های بسیار کارآمد آرام‌پزها تنظیمات خودکار است زیرا فرآیند پخت غذا را از دمای بالا آغاز خواهد کرد و در ادامه برای باقیمانده زمان پخت دما را کاهش خواهد داد.

خرید آرام‌پز

کدام آرام‌پزها برای افراد مسن مناسب هستند؟

افرادی که مشکلات حرکتی دارند بهتر است آرام‌پزهایی را خریداری نمایند که زیاد بزرگ نباشند و به‌راحتی بتوان آن‌ها را جابجا کرد. آرام‌پزهای بزرگ ممکن است سنگین باشند و در سینک ظرفشویی آشپزخانه جای نگیرند. آرام‌پزهای مناسب افراد مسن باید دارای نوشته‌های راهنمای بزرگ و واضح در بخش جلویی دستگاه باشند و کار کردن با این دستگاه‌ها ساده و آسان باشد.

قبل از این‌که آرام‌پز را خریداری نمایید بهتر است برای برخی از سوالات که در ذهن شما ایجاد شده است پاسخ مناسب پیدا کنید. در این بخش قصد داریم تا برخی از این سوالات را مورد بررسی قرار دهیم.

چه نوع آرام پزی را خریداری نماییم گرد یا بیضی؟

چه نوع آرام پزی را خریداری نماییم

ظروف آرام‌پز در اشکال مختلف طراحی شده‌اند. علاوه بر ظاهر مدل‌های مختلف آرام‌پز ممکن است به‌صورت گرد و یا بیضی در بازار موجود باشند. انتخاب شکل ظرف تا حد زیادی به غذایی وابسته است که قرار است با استفاده از این دستگاه پخته شود. برای درست کردن خورش، سوپ و آش شکل دستگاه شما چندان تفاوتی نخواهد داشت.

اما اگر قصد دارید با استفاده از این دستگاه جوجه آماده نمایید و یا تکه‌های بزرگ گوشت و قلم را در آن پخته کنید بهتر است شکل بیضی آن را انتخاب نموده و خریداری نمایید.
درب آرام‌پز چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

آرام‌پز با درب شیشه‌ای کار نظارت بر غذای در حال پخت را برای شما آسان می‌سازد ازاین‌رو دیگر نیازی نیست درب ظرف را برداشته تا متوجه شوید که غذای شما در کدام مرحله قرار دارد. برخی از مدل‌ها نیز دارای درب لولایی هستند و در برخی از دیگر مدل‌ها درب از ظرف جدا می‌شود.

درصورتی‌که درب دستگاه شما قابلیت قفل شدن را داشته باشد خیال شما راحت‌تر خواهد بود زیرا ممکن است بخواهید آرام‌پز را جابجا کنید و یا حتی آن را برای پیک‌نیک و یا مهمانی همراه خود به بیرون از خانه ببرید.
بهترین آرام‌پزهای موجود در بازار ایران

در این بخش با برخی از بهترین آرام‌پزهای موجود در بازار ایران و قیمت‌های فعلی این دستگاه‌ها آشنا خواهید شد و در رابطه با هر یک از آن‌ها به‌طور خلاصه توضیحاتی ارائه خواهیم داد. پس برای آشنایی با بهترین مارک آرام‌پز و قیمت آرام‌پزهای مختلف توصیه می‌کنیم تا پایان ما را همراهی نمایید.

آرام‌پز پارس خزر مدل RCSC271

با خرید این محصول می‌توان با خرید یک دستگاه دو دستگاه را در کنار یکدیگر داشته باشید. درصورتی‌که بین خرید بخارپز و آرام‌پز شک دارید و یا قصد دارید تا هر دو دستگاه را خریداری نمایید می‌توانید پلوپز-آرام پز پارس خزر را خریداری نمایید. طراحی ساده این دستگاه استفاده از آن را برای کاربران بسیار ساده ساخته است. تعویض حالت بین پلوپز و آرام‌پز تنها با فشار دادن یک دکمه امکان‌پذیر خواهد بود.

ظرفیت این دستگاه 2.7 لیتر است و این دستگاه دارای روکش تفلون است. وجود ترموستات در طراحی این دستگاه برای تنظیم حالت‌های مختلف پخت مواد غذایی و مصرف بهینه انرژی از مهم‌ترین مزایای استفاده از این دستگاه محسوب می‌شوند. قیمت این دستگاه حدوداً 800 هزار تومان است.

نکات خرید آرام‌پز

آرام‌پز فلر مدل SL 180

توان مصرفی این مدل آرام‌پز معادل 180 وات است و جنس بدنه این دستگاه از استیل ضدزنگ و جنس ظرف آن نیز از سرامیک است. در این دستگاه قابلیت جدا شدن دیگ از دستگاه وجود دارد و دستگاه دارای دو حالت تنظیم حرارت است. این محصول به‌جای کنترل دیجیتال دارای کنترل پنل مکانیکی است و درب آن نیز از جنس شیشه است. گنجایش دیگ این دستگاه 3.5 لیتر است و وزن آن نیز معادل 4.3 کیلوگرم است. قیمت این دستگاه حدود 700 هزار تومان است.

آرام‌پز متئو مدل MSL 15

توان مصرفی این دستگاه معادل 150 وات است و جنس بدنه آن نیز از استیل ضدزنگ است و ظرف آن نیز از جنس سرامیک است. در این دستگاه نیز قابلیت جدا شدن دیگ از بدنه دستگاه وجود دارد و دو حالت تنظیم حرارتی و دو حالت دمای کم و زیاد را دارا است.

در این دستگاه نیز به‌جای کنترل پنل دیجیتال، کنترل پنل مکانیکی وجود دارد. درب این دستگاه شیشه‌ای است. ولتاژ مناسب آن نیز معادل 220 تا 240 ولت است. فرکانس این دستگاه برابر 50 هرتز است. ظرفیت دیگ دستگاه برابر 1.8 لیتر است و وزن آن حدود 4.3 کیلوگرم است.

انواع آرام‌پز

آرام‌پز مورفی ریچاردز انگلستان مدل 460016

ظرفیت این آرام‌پز معادل 3.5 لیتر است و رنگ آن ترکیبی از رنگ‌های مشکی و رزگلد است. این دستگاه 255 میلی‌متر عرض، 210 میلی‌متر ارتفاع و 375 میلی‌متر عمق آن است و وزن آن نیز حدود 2.2 کیلوگرم است.

توان مصرفی این دستگاه آرام‌پز حدود 240 وات است و ولتاژ آن نیز 220 تا 240 است. این دستگاه سه وضعیت تنظیم دما دارد و قابلیت شستشوی داخل ماشین ظرفشویی را نیز دارا است. قیمت این دستگاه حدود 2 میلیون تومان است.

آرام‌پز مورفی ریچاردز مدل 460751

توان مصرفی این آرام‌پز معادل 180 وات است و دستگاه دارای سه حالت تنظیم حرارت در سه سطح کم، متوسط و زیاد است. ولتاژ مناسب این دستگاه نیز حدود 220 تا 240 ولت است. درب این آرام‌پز شیشه‌ای است و ابعاد آن نیز معادل 32*30*39.5 است. گنجایش دیگ این آرام‌پز معادل 4.5 لیتر است و وزن آن نیز حدوداً 3.3 کیلوگرم است.

1 نظر
  1. […] داشته باشید. درنهایت این شما هستید که تعیین می‌کنید خرید آرام‌پز فعلاً اولویت دارد و یا اینکه بهتر است به سراغ پلوپز […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

خرید اینترنتی لوازم خانگی