مضرات استفاده از چای‌ساز استیل

0 6,331
زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

مضرات استفاده از چای‌ساز استیل موضوعی است که تعداد افراد بسیار کمی در رابطه با آن اطلاعات کافی و جامع دارند. همان‌طور که می‌دانید چای‌ساز در آشپزخانه به‌منظور جوشاندن آب، دم کردن چای و ضدعفونی کردن شیشه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند.

امکاناتی که چای‌سازها دارند مانند زمانی که به جوش می‌آیند خاموش می‌شوند باعث شده است تا استفاده از آن‌ها مورد استقبال افراد بسیار زیادی قرار گیرد؛ اما چای‌ساز استیل مشکلاتی را نیز همراه با خود دارد که در ادامه مضرات استفاده از چای‌ساز استیل را موردبررسی قرار خواهیم داد.

مضرات استفاده از چای‌ساز

آیا مضرات چای‌ساز را می‌دانید؟ دانشمندان امروزه به این نتیجه دست‌یافته‌اند که داخل پلاستیک‌های وسایل برقی و تجهیزات آشپزخانه ماده‌ای به نام BPA وجود دارد که با جوشیدن آب و بخار به آب نشت پیدا می‌کند.

ازاین‌رو مردم همواره سعی می‌کنند تا از وسایل برقی که با استفاده از پلاستیک ساخته‌شده‌اند همانند چای‌ساز پلاستیکی کمتر استفاده کنند زیرا هیچ‌کس دوست ندارد مواد شیمیایی داخل فنجان و یا غذایش باشد چون این مواد سرطان‌زا هستند؛ اما در چای‌سازهای استیل این مشکلات کمتر است ازاین‌رو استفاده از چای‌ساز استیل بیشتر توصیه می‌شود.

ماده شیمیایی BPA از پلی‌پروپیلن و یا پلی کربنات تشکیل‌شده است که در ساخت قطعات و وسایل پلاستیکی آشپزخانه از این مواد استفاده می‌شود. این مواد شیمیایی مشکلات مختلف ازجمله اختلال در رشد کودکان و نوزادان و چاقی را به همراه دارند. از ماده شیمیایی BPA در مصارف دیگر ازجمله ساخت قطعات کامپیوتر نیز استفاده می‌شود. در کشورهای کانادا و ژاپن تولیدکنندگان وسایل کودک اجازه استفاده از این مواد شیمیایی را در ساخت محصولات ندارند.

مضرات استفاده از چای‌ساز

نکات دیگر مضرات استفاده از چای‌ساز

نوشیدن چای با طعم پلاستیک از خوردن یک بشقاب غذا با طعم بد بدتر است. با قرارگیری در معرض ماده شیمیایی BPA مشکلات بسیار زیادی از قبیل اختلال غدد، ناباروری، اختلال رشد کودکان، سرطان سینه، دیابت، سرطان پروستات و بیماری‌های قلبی و عروقی شما را تهدید خواهند کرد. ازاین‌رو تمام وسایل که از جنس فلز و استیل هستند طرفداران بسیار زیادی پیداکرده‌اند به‌نحوی‌که فروش آن‌ها امروزه چندین برابر شده است.

امروزه استفاده‌کنندگان از چای‌سازهای پلاستیکی و استیل از آلودگی ظروف پلاستیکی که در مجاورت آب جوش قرار می‌گیرند آگاهی دارند. به همین دلیل دنبال کتری‌های الکترونیکی با بدنه استیل و یا فلز هستند. تولیدکنندگان کتری‌های استیل ادعا می‌کنند که از هیچ‌گونه ترکیب پلاستیکی استفاده‌نشده است اما نمی‌توان به این ادعاها اکتفا کرد و نمی‌توان با اطمینان کامل عنوان کرد که کتری‌های استیل عاری از هرگونه مواد پلاستیکی هستند.

بهترین چای‌ساز

بهترین چای‌سازهای فولاد و استیل باید عاری از ترکیبات و مواد پلاستیکی باشند و درصورتی‌که قطعه خیلی کوچک نیز دارای ساخت پلاستیکی باشد نباید به‌هیچ‌عنوان با آب در تماس باشد. چای‌سازهای استیل سیم ندارند و دارای قطع کن به‌صورت اتوماتیک و خودکار هستند. همواره توصیه می‌شود چای سازی را خریداری نمایید که ازلحاظ کیفیت ساخت و نظرسنجی و رضایت مردم قادر به کسب مقام نخست باشد تا از تمامی مضرات چای‌ساز به دورباشید.

پس از مدتی استفاده از چای‌ساز داخل آن‌ها آهک بسته می‌شود که این امری ناخوشایند است. حال این سؤال مطرح می‌شود که آیا آهک موجود در چای‌ساز مضر است. چگونه می‌توان از شر آهک موجود در چای‌ساز خلاص شد.

لازم به ذکر است که آهک از مواد قلیایی کوچک و سفید تشکیل می‌شود و در کتری چای‌سازهایی که مدام در آن‌ها آب جوشانده می‌شود تجمع می‌کنند. باگذشت زمان این آهک‌ها افزایش خواهند یافت و مانند توده‌ای به بدنه چای‌ساز خواهند چسبید و باعث افزایش ضخامت آن‌ها داخل چای‌سازها می‌شوند و همین موضوع باعث دیر به جوش آمدن آب در کتری و چای‌ساز خواهد شد. این امر کتری و چای‌ساز شما را تخریب خواهند کرد و برای سلامتی شما نیز مضر است.

بهترین چای‌ساز

کاهش مضرات استفاده از چای‌ساز

به‌منظور کاهش مضرات استفاده از چای‌ساز توصیه می‌شود چای‌ساز خود را به‌صورت مرتب بشویید که آهک آن زیاد نشود و مدت‌زمان کمتری برای این کار صرف شود. درصورتی‌که مدت طولانی است که چای‌ساز خود را با استفاده از محلول سرکه و آب نشسته‌اید نیز بهتر است سرکه را بیشتر بریزید.

دانشمندان هشدار می‌دهند که استفاده مکرر از چای‌ساز ممکن است به‌سلامت شما لطمه بزند و همچنین آن‌ها معتقدند که استفاده از چای‌ساز باعث افزایش آلرژی‌های پوستی خواهد شد. تحقیقات نشان داده است که افرادی که آب را فیلتر می‌کنند آب‌اسیدی بیشتری مصرف می‌کنند و باعث غلظت بیشتر نیکل در آب می‌شوند.

حتی قبل از انجام این تحقیقات نیز ثابت شده بود که نیکل باعث ایجاد آلرژی در بدن شما خواهد شد. نیکل موجود در آب نیز باعث ایجاد بیماری‌هایی از قبیل حالت تهوع، استفراغ، اسهال و سردرد می‌شوند و مبتلا شدن به سرطان ریه را افزایش خواهد داد.

نحوه تشکیل آهک در چای‌ساز

زمانی که آب به‌اصطلاح سخت شامل غلظت بالای مواد معدنی طبیعی همانند کلسیم و منیزیم گرم و یا جوشانده می‌شود و آب تبخیر می‌شود رسوبات کربنات کلسیم ایجاد خواهد شد که ماده چسبنده‌ای به نام آهک را ایجاد می‌کند. این ماده به بدنه چای‌ساز و کتری خواهد چسبید. اگر توجه کنید در اطراف شیرآلات، دستشویی و حمام نیز این رسوبات آب را مشاهده خواهید کرد که سفیدرنگ هستند.

تحقیقات دقیق در رابطه با مضرات آهک موجود در کتری و چای‌سازها برای بدن وجود ندارد حتی عنوان‌شده است که غلظت بالای کلسیم و منیزیم برای بدن ما مفید هستند به‌ویژه اگر به‌طور مرتب مورداستفاده قرار گیرند، البته این نظریه نیز ثابت نشده است. آهک تنها ممکن است باعث خرابی کتری و چای‌ساز شما شود و این‌که باید مدت‌زمان بیشتری برای تهیه یک لیوان چای صرف نمایید.

استفاده از چای‌ساز

مضرات جوشاندن آب با برق

دانشمندان متوجه شدند که نیکل به‌کار رفته در چای‌سازها با آب جوش ترکیب می‌شود و اگرچه برای افرادی که حساسیت دارند خطرناک است اما برای افراد دیگر مشکل خاصی را ایجاد نخواهد کرد. حتی جذب نیکل در چای‌ساز بسیار کمتر از جذب آن در آب است. نیکل در شکلات، قهوه و چای نیز به‌صورت طبیعی موجود است.

پس‌ازآن تحقیقات دیگر نشان دادند که به ازای هر 30 کتری 12 مورد از آن‌ها بیش از 50 میکروگرم فلز را وارد آب جوش می‌کند که این مقدار برای سلامتی بدن به‌شدت خطرناک خواهد بود.

چای‌سازهای سرامیکی نیز می‌توانند باعث ایجاد سرب شوند و باگذشت زمان مشکلاتی همچون کم‌خونی را برای شما ایجاد کنند و درنهایت به مغز شما آسیب خواهند رساند. در چای‌سازهای مسی نیز بین مس و آب ارتباط مستقیم وجود دارد که می‌تواند روی مغز و سیستم تصفیه خون تأثیر ناخوشایندی داشته باشد. چای‌سازهای چدنی نیز سالم نیستند چون باعث ورود ذرات آن به مایعات می‌شوند و این امر باعث آزاد شدن سرب خواهد شد.

چای‌سازهای شیشه‌ای یکی از گزینه‌هایی هستند که کمترین خطر را برای سلامتی شما دارند و می‌توانید با خیال راحت از آن‌ها استفاده کنید. علاوه بر این‌که حجم آب داخل این چای‌سازها قابل‌مشاهده است به‌راحتی نیز تمیز می‌شوند.

چای‌ساز استیل یا پلاستیکی

هنگام خرید چای‌ساز یکی از نکاتی که باید موردتوجه قرار گیرد جنس چای‌ساز است زیرا مهم‌ترین عامل در کیفیت یک چای تازه‌دم جنس آن است. برخی چای‌سازها باکیفیت نامطلوبی که دارند می‌توانند روی چای شما لایه‌هایی از جرم یا چربی ایجاد نمایند که اصلاً خوشایند نیست. جنس بدنه حتی می‌تواند روی مزه چایی که می‌نوشید تأثیرگذار باشد. اگر دستگاه شما از جنس پلاستیک نامرغوب باشد حتی هنگام نوشیدن چای نیز می‌توانید طعم پلاستیک را احساس کنید.

چای‌سازهای پیرکس دارای ظاهر زیبا هستند اما علاوه بر وزن سنگینی که دارند در طول زمان جرم می‌گیرند و تغییر رنگ می‌دهند. حتماً می‌دانید که تمیز کردن آن نیز کار سخت و دشواری است. جنس فلز و یا استیل بهترین مدل چای‌ساز است که اگر به‌مرورزمان زنگ نزند برای سلامتی شما هیچ‌گونه مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

چای‌ساز استیل یا پلاستیکی کدام‌یک بهتر است؟

چای‌ساز استیل یا پلاستیکی کدام‌یک بهتر است؟

چه بخواهیم یا نه در زندگی خود با وسایل پلاستیکی زیادی در ارتباط خواهید بود و این را همه می‌دانیم که پلاستیک در کل چیز خوبی نیست. هرچند ظروف پلاستیکی می‌توانند برای محتویات سرد بسیار مفید و کار راه‌انداز باشند اما ارتباط مستقیم آن‌ها با مایعات و محتویات گرم بسیار خطرآفرین است. یکی از دلایل این اتفاق ترکیبات BPA است که در ساخت لوازم پلاستیکی محکم دارای کاربرد بسیار زیاد است.

این‌یک ترکیب مصنوعی است که اگر در ارتباط مستقیم با مایع داغ باشد آزاد خواهد شد و روی سیستم عصبی و تنفسی مشکلات جدی ایجاد خواهد کرد و درنهایت ممکن است منجر به نازایی، سرطان و آلزایمر در افراد مسن شود.

خرید چای‌ساز پلاستیکی

بهتر است از خرید چای‌ساز پلاستیکی خودداری نمایید یا اگر می‌خواهید بخرید از این موضوع که از BPA ساخته نشده است و یا سطح پلاستیکی آن با محتویان داغ داخلی ارتباط مستقیم نداشته باشد اطمینان کسب نمایید. چای‌ساز استیل، پیرکس و شیشه‌ای بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

توجه کنید که بدنه‌ی استیل چای‌ساز در کیفیت چای تاثیری ندارد اما طول عمر آن بالا است. بدنه‌ی چای‌سازهای استیل به‌مرورزمان لایه چربی نمی‌گیرند که این‌یکی از مزایای چای‌ساز با جنس استیل است که موردتوجه اکثر افراد بوده است. از معایب چای‌ساز استیل داغ شدن بیش‌ازاندازه آن است که باید مراقب بود دست و بدن با آن ارتباطی نداشته باشد.

اکثر چای‌سازهای برند و باکیفیت، کتری استیل و قوری شیشه‌ای دارند یعنی ترکیبی از این دو جنس می‌باشند.

نکات چای‌ساز استیل

نکات چای‌ساز استیل

مواد پلاستیکی استفاده‌شده برای جوشاندن آب خوب به نظر نمی‌رسد. چای‌سازهایی که بدنه آن‌ها از جنس استیل است، خیلی زود داغ می‌شود، این نوع چای‌سازها دارای نشانگر میزان آب می‌باشند، درواقع چای‌سازهای استیلی مناسب هستند که ترکیب مواد پلاستیکی در آن‌ها نباشد، به‌گونه‌ای که در ساخت آن‌ها هیچ‌گونه پلاستیکی حتی قطعه‌ی خیلی کوچکی پلاستیک نداشته باشد، این مدل چای‌ساز بدون سیم بوده و دارای قطع کن اتوماتیک هستند.

توجه کنید که بدنه استیل چای‌ساز در کیفیت چای تاثیرگذار نخواهد بود اما طول عمر این چای‌سازها بسیار بالاست. بدنه چای‌سازهای استیل باگذشت زمان لایه چربی نمی‌گیرند که این‌یکی از مزایای چای‌ساز استیل است که موردتوجه افراد بسیار زیادی قرارگرفته است.

از معایب چای‌ساز استیل داغ شدن بیش‌ازاندازه آن است که باید مراقب بود دست و بدن شما با آن ارتباطی نداشته باشد. اکثر چای‌سازهای برند و باکیفیت، کتری استیل و قوری شیشه‌ای دارند یعنی ترکیبی از این دو جنس هستند.

مواد پلاستیکی استفاده‌شده برای جوشاندن آب خوب به نظر نمی‌رسد. چای‌سازهایی که بدنه آن‌ها از جنس استیل هستند خیلی زود داغ می‌شود این نوع چای‌سازها دارای نشانگر میزان آب هستند. در حقیقت چای‌سازهای استیلی مناسب هستند که ترکیب مواد پلاستیکی در آن‌ها نباشد به‌نحوی‌که در ساخت آن‌ها هیچ‌گونه پلاستیکی حتی قطعه خیلی کوچک پلاستیکی نداشته باشد. این مدل چای‌سازها بدون سیم هستند و دارای قطع کن اتوماتیک هستند.

آیا چای‌ساز سرطان‌زاست؟

آیا چای‌ساز سرطان‌زاست؟

استفاده از چای‌سازهای پلاستیکی با توجه به نوع پلاستیکی که در آن‌ها مورداستفاده قرارگرفته است می‌تواند در درازمدت آثار منفی زیادی بر بدن به‌جا بگذارد. همان‌طور که می‌گوییم خوردن چای با دیگر غذاهای داغ در ظروف یک‌بارمصرف پلاستیکی ممکن است خطرساز و سرطان‌زا باشد حرارت دیدن و داغ شدن بدنه پلاستیکی چای‌ساز نیز می‌تواند برای افراد مشکل ایجاد کند.

داغ شدن پلاستیک بدنه چای‌ساز باعث حل شدن لایه سطحی بدنه و رها شدن ترکیبات شیمیایی مختلف در آب می‌شود و ازاین‌رو بخشی از اتم‌ها و مولکول‌های موجود در این پلاستیک حل‌شده و در طولانی‌مدت در حد میکروگرم وارد بدن می‌شوند اما بدنه‌های سرامیکی، چینی و استیل به‌طورمعمول قابل‌حل نیستند و توصیه می‌شود درصورتی‌که قصد استفاده از چای‌ساز را دارید حداقل دور انواع پلاستیکی آن‌ها را خط بکشید.

با توجه به نکات بیان‌شده بهتر است چای‌ساز استیل خریداری نمایید و در هنگام خرید یک چای‌ساز استیل بهتر است نهایت دقت را به‌کارگیرید که حتماً ضدزنگ و ضد رسوب باشد.

درصورتی‌که پس از استفاده از چای‌ساز با مشکل چربی بستن روی آب مواجه شدید چند بار با سرکه و آب سرد چای‌ساز خود را بشویید تا این مشکل رفع شود. همچنین بهتر است در هنگام خرید چای‌ساز به جنس و طراحی آن نیز توجه کنید تا بدنه به‌خوبی طراحی‌شده باشد و تا حد امکان نباید حرارت داخل چای‌ساز به بدنه منتقل شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

خرید اینترنتی لوازم خانگی