راهنمای خرید پلوپز

0 406
زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

خرید پلوپز یکی از اجزای جدانشدنی از سفره ما ایرانی‌ها برنج است. این ماده غذایی جای خود را در میان وعده‌های غذایی ما اثبات کرده است. شاید درست کردن برنج یکی از ساده‌ترین و معمولی‌ترین کارها در آشپزی به نظر برسد، اما در حقیقت خوب پختن برنج در کیفیت آن نقش تعیین‌کننده‌ای دارد و حتی بهترین نوع برنج نیز اگر خوب پخته نشود ممکن است غیرقابل‌خوردن باشد.

درصورتی‌که می‌خواهید خیال شما بابت پخته شدن به نحو درست و بدون دردسر برنج راحت باشد و زمان زیادی صرف آن نشود می‌توان آن را به دستان ماهر یک پلوپز خوب سپرد.

اندازه

نخستین موردی که قبل از خرید پلوپز باید در رابطه با آن تصمیم خود را بگیرید این است که پلوپز مورد نظر باید چه ظرفیتی داشته باشد. واحد سنتی برای اندازه‌گیری حجم دانه‌های برنج فنجان است. به‌طورمعمول برای مشخص ساختن ظرفیت پلوپزها نیز از این واحد استفاده می‌شود.

به‌ عنوان‌مثال 8.1 لیتر حدوداً معادل با 10 فنجان است. گنجایش اکثر پلوپزها به‌طور میانگین بین 3 تا 10 فنجان است. البته درصورتی‌که به ظرفیت بیش از 10 فنجان نیاز دارید می‌توانید مدل‌هایی با ظرفیت 12 لیتر را نیز خریداری نمایید.

پلوپزهایی با ظرفیت 3 فنجان برای یک تا 3 نفر گزینه مناسبی است اما درصورتی‌که جمعیت خانواده شما از سه نفر بیشتر است و یا اهل مهمانی دادن هستید بهتر است به دنبال پلوپزهایی با ظرفیت بیشتر بروید. دقت کنید که هر فنجان برای یک نفر کافی خواهد بود و به‌طورمعمول پلوپز با گنجایش 10 فنجان در اصطلاح 10 نفره است.

نوع پلوپز

نوع پلوپز

مورد بعد که باید در رابطه با آن تصمیم گرفت این است که می‌خواهید پلوپز مورد نظر شما دقیقه به کدام نیاز شما پاسخ دهد. آیا پلوپزی که می‌خواهید تنها برای یک پلوی ساده مناسب است؟ یا دستگاهی می‌خواهید که نقش یک آرام‌پز و بخارپز را برای شما داشته باشد تا با استفاده از آن بتوانید غذاهای دیگری نیز درست کنید و مواد غذایی دیگر همچون سبزی‌ها، ماهی یا حتی گوشت را نیز بخارپز نمایید.

درصورتی‌که در کنار پختن برنج به یک آرام‌پز و یا بخارپز نیز نیاز داشته باشید اما فضای آشپزخانه شما جوابگوی چند دستگاه مختلف نیست چاره کار انتخاب یک پلوپز چند منظوره است. البته این نکته را نیز باید در نظر داشت که برای چند دستگاه باید هزینه بیشتر نیز پرداخت شود. ازاین‌رو بهتر است قبل از خرید پلوپز دقت کنید که آیا کاربردهای دیگر دستگاه نیز به کار شما می‌آید.

پلوپز معمولی

پلوپزهای معمولی به‌احتمال‌زیاد رضایت بیشتر مصرف‌کنندگان را جذب می‌نماید. برخی از این دستگاه‌ها به‌قدری ساده هستند که برای شروع تنها دارای یک دکمه هستند. شما مواد خود را اضافه خواهید کرد و دکمه را فشار خواهید داد تا برنج شما پخته شود. البته پلوپزهای معمولی که دارای تنظیمات بیشتر نسبت به مورد قبل هستند نیز در بازار موجود می‌باشند.

پلوپزهای معمولی بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند زیرا استفاده از آن‌ها بسیار ساده طراحی‌شده و اغلب دارای مراحل پخت سریع هستند. آن‌ها تنها دارای یک مرحله مشخص از پخت برنج در قابلمه روی اجاق‌گاز هستند و این کار بسیار خوب انجام می‌گیرد. از مهم‌ترین فواید این نوع از پلوپزها می‌توان به مقرون‌به‌صرفه بودن آن‌ها، استفاده بسیار آسان از آن‌ها و پخت سریع برنج با استفاده از آن‌ها اشاره کرد.

البته لازم به ذکر است که استفاده از پلوپز معمولی با معایبی نیز همراه است که از مهم‌ترین این معایب می‌توان به عدم وجود گزینه‌های متنوع برای طبخ غذا، عدم وجود امکان تهیه برنج برای تعداد افراد زیاد و عدم وجود بسیاری از ویژگی‌ها در این نوع از پلوپزها اشاره نمود.

پلوپز هوشمند

پلوپز هوشمند

پلوپزهای هوشمند از تکنولوژی استفاده می‌کنند که دقیقاً آنچه را که برای پخت کامل برنج و انجام آن نیاز است را درک می‌کنند. بدین معناست که در پخت برنج در مقایسه با پلوپز معمولی با نتیجه بهتری مواجه خواهید شد. به‌عنوان‌مثال در روزهای گرم سال با استفاده از پلوپز هوشمند می‌توان برنج تهیه کرد، دستگاه دمای مورد نیاز برای پخت را تغییر خواهد داد تا با شرایط محیط متناسب عمل کند.

درصورتی‌که اغلب اوقات برنج می‌پزید و به پخت آن اهمیت زیادی می‌دهید توصیه می‌کنیم تا یکی از مدل‌های پلوپز هوشمند را خریداری نمایید که در طبخ برنج و دیگر مواد غذایی مشهور باشند. البته قیمت این مدل از پلوپزها در مقایسه با پلوپزهای معمولی بسیار بالاتر است.

این نکته را باید در نظر داشت که هنگام خرید پلوپزهای هوشمند علاوه بر پرداخت هزینه بیشتر کار با آن‌ها نیز دشوارتر خواهد بود. جذاب‌ترین مدل‌ها با بهترین نتیجه به‌احتمال‌زیاد برای کاربران جدید گیج‌کننده خواهد بود، زیرا که با مدل‌های ساده‌ای که تنها دارای دکمه روشن و خاموش هستند فاصله بسیار زیادی دارند.

برنج در پلوپزهای هوشمند در مقایسه با پلوپزهای معمولی با سرعت کمتری پخته می‌شود؛ اما می‌توان زمان پخت را زودتر تنظیم کرد و برنج پخته‌شده را با تنظیمات دستگاه گرم نگاه داشت.

از مهم‌ترین مزایای پلوپزهای هوشمند می‌توان به این مورد اشاره کرد که برنج با استفاده از آن‌ها و با توجه به شرایط مفید به‌خوبی طبخ می‌شوند. همچنین این پلوپزها برای طیف گسترده‌ای از مواد غذایی مناسب هستند؛ اما متاسفانه این مدل از پلوپزها با برخی از معایب نیز از جمله گران‌قیمت‌تر بودن آن‌ها و سرعت کمتر آن‌ها برای طبخ برنج اشاره نمود. همچنین استفاده از این نوع پلوپزها پیچیده‌تر است.

پلوپز با قابلیت طبخ مواد غذایی مختلف

پلوپز با قابلیت طبخ مواد غذایی مختلف

بسیاری از پلوپزها دارای گزینه‌های فراتر از درست کردن برنج هستند. رایج‌ترین ترکیبی که می‌توان در این نوع از پلوپزها یافت ترکیبی از پلوپز و بخارپز است؛ اما همچنین می‌توان پلوپزهایی را انتخاب نمود که به‌عنوان زودپز هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. درصورتی‌که در آشپزخانه خود فضای کوچکی دارید یکی از گزینه‌های عالی انتخاب این نوع از پلوپزها است.

از مهم‌ترین فواید این نوع از پلوپزها می‌توان به کاربردهای بسیار زیاد آن‌ها در مقایسه با هزینه خرید، قابلیت طبخ طیف گسترده‌تری از غذاها اشاره نمود. همچنین لازم به ذکر است که این نوع از پلوپزها با معایبی از قبیل روش استفاده پیچیده‌تر در مقایسه با دیگر پلوپزها همراه هستند. همچنین با استفاده از این نوع از پلوپزها نمی‌توان برنج را به‌خوبی مدل‌های هوشمند درست کرد.

داغ نشدن بخش بیرونی پلوپز

از دیگر نکاتی که هنگام خرید پلوپز باید مدنظر قرار داد داغ نشدن بخش بیرونی آن است. درصورتی‌که کیفیت ساخت پلوپز شما خوب نباشد ممکن است حرارت آن به بدنه بیرونی نیز انتقال یابد و باعث شود نتوانید به‌راحتی با آن‌ها کار کنید. این مشکل گاهی اوقات ممکن است باعث سوختگی انگشتان دست شما نیز شود.

ساده و راحت بودن شستشوی ظرف داخل پلوپز

در این مورد باید دو نکته را مدنظر قرار دهید. نخست این‌که ظرف پلوپز باید قابل جدا شدن باشد و دیگری این‌که جنس آن باید به نحوی باشد که برنج به آن نچسبد تا شستشوی آن نیز آسان باشد و ته‌دیگ خوش‌طعم و رنگی که پلوپز برای شما آماده کرده است به‌راحتی از ظرف جدا شود.

مجهز بودن به قابلیت‌های تایمر و گرم‌کن

وجود تایمر در پلوپز این امکان را به شما خواهد داد تا شروع کار دستگاه را برای هر ساعتی که می‌خواهید تنظیم نمایید. گرم‌کن نیز پس از آماده‌شده غذا آن را برای شما گرم نگه خواهد داشت تا بتوانید آن را به‌راحتی نوش جان نمایید. ازاین‌رو با استفاده از این قابلیت‌ها می‌توانید زمان خود را به‌خوبی مدیریت نمایید و زمانی که می‌خواهید غذا را بخورید تازه، گرم، باکیفیت و آماده خوردن باشد.

خرید انواغ پلوپز

آسان بودن استفاده از آن

ممکن است دلیل اصلی خرید یک پلوپز این باشد که یک کار تکراری را برای شما ساده می‌سازد. یکی دیگر از نکاتی که قبل از خرید پلوپز باید مدنظر خود قرار دهید این است که کار کردن با مدل مورد نظر شما پیچیده نباشد. درصورتی‌که دستگاه مورد نظر شما دارای راهنمای کامل و جامع باشد بدون شک بهتر خواهد بود.

جنس ظرفی که برنج را در آن دم می‌کنید

جنس ظرف پلوپز بدون شک باکیفیت پخت و راحتی شستشو رابطه مستقیمی دارد. بسیاری از خریداران ترجیح می‌دهند که جنس ظرف پلوپز از استیل ضد زنگ با روکش نچسب باشد تا دوام خوبی داشته باشد و همان‌طور که عنوان شد شستشوی آن نیز راحت‌تر باشد. البته به کیفیت مواد نچسب استفاده‌شده در ظرف نیز باید دقت کرد زیرا ممکن است جنس بدنه ظرف خوب باشد اما روکش نچسب آن زود خراب شود و در نهایت برای شما مشکل ایجاد نماید.

ارائه ته‌دیگ فوق‌العاده

درصورتی‌که از آن دسته از افرادی هستید که ته‌دیگ برایتان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است باید یک مدل پلوپز خریداری نمایید که این کار را برای شما بهتر انجام دهد. پلوپزهایی که برای رنگ ته‌دیگ دارای حالت‌های مختلف هستند و روی آن تمرکز بیشتری دارند را باید مدنظر قرار داد.

برخی از افراد عقیده دارند که برندهای ایرانی در تهیه ته‌دیگ بسیار موفق عمل می‌کنند. آن‌ها می‌گویند از آنجا که ته‌دیگ در بین ایرانی دارای طرفداران بسیار زیادی است برندهای ایرانی روی کیفیت ته‌دیگ درست‌شده توسط پلوپزهای تولیدی‌شان تمرکز خوبی دارند.

نکات خرید پلوپز

دوام بالای پلوپز موردنظر

همواره توصیه می‌شود پلوپزی را خریداری نمایید که دارای دوام نسبتاً بالا باشد. پلوپز یک دستگاه کاربردی است که از آن زیاد استفاده می‌شود. درصورتی‌که شما نیز زیاد برنج تهیه می‌کنید باید نهایت دقت خود را به خرج دهید تا دستگاهی را انتخاب نمایید که دارای دوام نسبتاً بالایی باشد. بهترین روش برای درک میزان دوام یک پلوپز این است که به نظرات خریداران نیز توجه شود.

همچنین شما می‌توانید از دوستان و آشنایان که پلوپز دارند نیز سؤال بپرسید که در مدت‌زمانی که از پلوپز خود استفاده نموده‌اند آیا از دوام و کارایی آن راضی بوده‌اند.

خرید رنگ‌های تیره پلوپز

همواره توصیه می‌شود تا رنگ‌های تیره پلوپز را خریداری نمایید. از آنجا که پلوپز دستگاهی است که ممکن است در طول هفته چندین بار مورد استفاده قرار بگیرد بهتر است رنگ بدنه نسبتاً تیره‌ای داشته باشد زیرا اگر رنگ بدنه آن روشن باشد به دلیل استفاده زیاد از آن ممکن است رنگ آن با گذشت زمان تغییر کند و یا آثار لکه‌ها روی آن باقی بماند.

صفحه نمایشگر

درصورتی‌که محصول مورد نظر شما دارای یک صفحه نمایشگر باشد بدون شک دارای امکاناتی از قبیل تایمر، سیستم گرم‌کنندگی و غیره نیز هستند.

قیمت پلوپز

قیمت پلوپز با توجه به جنس، ظرفیت، امکانات، دوام و سادگی در استفاده از آن تعیین می‌شود و به‌طورمعمول با رنج قیمتی کاملاً متنوع از این قبیل محصولات آشپزی مواجه خواهید شد که البته مثل همیشه یادآوری می‌کنیم که تنها به فکر تأمین نیاز خود باشید و چشم خود را روی دیگر محصولات که دارای امکانات مختلف هستند و نیازی به این امکانات ندارید ببندید.

پلوپز پارس خزر مدل RC271 TYAN

پلوپز پارس خزر مدل RC271 TYAN

درصورتی‌که به دنبال پلوپزی هستید که تنها برای پخت برنج از آن استفاده می‌شود این مدل پارس خزر را بهتر است در نظر بگیرید. همواره گفته می‌شود که جنس باکیفیت ایرانی نباید به فراموشی سپرده شود و پارس خزر نیز اثبات کرده است که می‌توان به این برند اعتماد کرد. البته این ادعا را نیز اکثر خریداران پلوپزهای پارس خزر نیز تأیید می‌کنند.

این دستگاه یکی از بزرگ‌ترین پلوپزهای موجود در بازار از لحاظ گنجایش است و یک پلوپز 12 نفره محسوب می‌شود. همچنین برای استفاده در خانواده‌های نسبتاً پرجمعیت و مهمانی‌ها نیز گزینه مناسبی محسوب می‌شود. عمق و پهنای آن حدوداً 38 سانتی‌متر است و دارای حدود 5 کیلوگرم وزن است.

ویژگی پلوپز پارس خزر مدل RC271 TYAN

جنس ظرف این مدل پلوپز نیز از آلومینیوم با تفلون نچسب است که توان مصرفی آن برابر با 950 وات است. اکثر خریداران این دستگاه از دوام بالای آن خبر داده‌اند. البته برخی از خریداران نیز توصیه می‌کنند که برای این‌که دوام ظرف دستگاه بیشتر شود بهتر است آن را با ماشین ظرف‌شویی نشویید و از مایع ظرف‌شویی و ابر استفاده نمایید.

ممکن است ظرفیت 112 نفره این پلوپز برای شما زیاد باشد و دستگاهی با ظرفیت کمتر نیاز داشته باشید. پارس خزر به این موضوع نیز توجه کرده است و مدل‌های کوچک‌تری را به شما ارائه می‌دهد.

شما می‌توانید مدل‌های RC-101TSP,RC-101 TYAN را نیز خریداری نمایید که 4 نفره هستند و فضای کمتری را اشغال می‌کنند. به‌واسطه این حجم کم جابجایی آن‌ها نیز ساده‌تر است و برخی خریداران آن‌ها را در سفر نیز مورد استفاده قرار می‌دهند و در این مورد تجربه خوبی داشته‌اند. این مدل‌ها با توجه به ظرفیت پایین قیمت کمتری نیز دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

خرید اینترنتی لوازم خانگی