تلویزیون ال ای دی بهتره یا ال سی دی

0 305
زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

اگر به فکر تعویض تلویزیون خانه بوده و یا اینکه برای تکمیل جهیزیه می‌خواهید تلویزیون بخرید، باید نکات مهمی را در نظر داشته باشید. برای مثال به نظر شما تلویزیون ال ای دی بهتر است یا تلویزیون ال سی دی؟ پیشرفت علم و تکنولوژی باعث شده است که تغییرات چشمگیری در مدل‌های مختلف تلویزیون اعمال شده و همین مسأله بر کیفیت تصاویر و وضوح صدای تلویزیون تأثیر بسیار زیادی خواهد گذاشت. بنابراین در زمان خرید تلویزیون شما باید با دقت و وسواس بیشتری عمل کنید چون این وسیله برقی جزء وسایل ضروری بوده و قرار است سالیان طولانی از آن استفاده کنید. ما در این مقاله در مورد نحوه تشخیص ال سی دی از ال ‌ای دی صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید تا اطلاعات لازم را به دست بیاورید. در این صورت بهتر می‌توانید برای خریدی مناسب، اقدام کنید.

منظور از تلویزیون ال سی دی و ال ای دی چیست؟

قبل از اینکه به بررسی چگونگی تشخیص تلویزیون ال سی دی و ال‌ ای دی بپردازیم، اجازه دهید ابتدا ساختار این دو تلویزیون را مورد بررسی قرار دهیم. در تلویزیون ‌های ال سی دی از محلول کریستال مایع برای طراحی صفحه نمایش استفاده می‌شود. به این معنا یک لایه نازک از کریستال مایع در صفحه نمایش و دقیقاً بین الکترود و فیلتر قرار گرفته است. اما طراحی تلویزیون ‌های ال ‌ای دی کاملاً متفاوت است. این تلویزیون‌ها مجهز به تکنولوژی دیود‌های نورانی بوده و در نتیجه بسیار پیشرفته‌تر از تلویزیون‌های ال سی دی هستند. دیود‌هایی که ساطع‌کننده نور هستند، در صفحه نمایش قرار گرفته و در نتیجه با آزاد کردن نور، به وضوح بهتر تصاویر و افزایش کیفیت و کنتراست تصاویر کمک خواهند کرد.

نحوه تشخیص تلویزیون ال ‌ای دی از ال سی دی

جالب است بدانید که اغلب مردم نسبت به تفاوت ‌های تلویزیون ال‌ ای دی و ال سی دی آگاهی نداشته و فکر می‌کنند که تنها یکسری اختلافات جزئی باعث تغییر نام این دو شده است. اگر تصمیم گرفته‌اید تلویزیون خانه خود را عوض کرده و یا یک تلویزیون برای محیط کار خود خریداری کنید، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا با تفاوت ‌های ال‌ای دی و ال سی دی را بررسی کنید تا متوجه شوید که حتی کیفیت تصاویر این دو تا چه اندازه با یکدیگر متفاوت خواهد بود. از مهمترین فاکتور‌های تشخیص ال‌ ای دی از ال سی دی به عبارتند از:

کیفیت تصویر
کیفیت تصویر در تلویزیون
  • کیفیت تصاویر در تلویزیون

اولین تفاوت تلویزیون ال ‌ای دی نسبت به ال سی دی به کیفیت تصاویر برمی‌گردد. اگر شما دو تلویزیون ال ‌ای دی و ال سی دی را کنار یکدیگر قرار دهید، متوجه خواهید شد که نمایشگر‌های ال ‌ای دی چه اندازه تصاویر را با کیفیت‌تر به نمایش در می‌آورند به گونه‌ای که به هیچ عنوان تداخل رنگی در تلویزیون‌ های ال ‌ای دی اتفاق نیفتاده و از طرف دیگر جزئی‌ترین رنگ‌ها نیز در تصاویر، به وضوح دیده می‌شوند. در تلویزیون‌ های ال سی دی از لامپ‌های فلورسنت به عنوان منبع تغذیه نوری استفاده می‌شود. این در حالی است که تلویزیون‌ های ال‌ای دی مجهز به دیود‌های نورانی هستند. همین تفاوت منبع نوری باعث می‌شود کیفیت تصاویر این دو تلویزیون با یکدیگر متفاوت باشد.

  • کنتراست تصویری

در ابتدا اجازه دهید در مورد کنتراست تصویری صحبت کنیم. زمانی که قرار است یک تلویزیون را بخرید باید فاکتور‌هایی که تعیین‌کننده کیفیت تصاویر هستند را به عنوان مهم‌ترین معیار‌ها برای خرید قرار دهید. برای مثال رزولیشن، اندازه تصاویر و کنتراست تلویزیون، به عنوان سه معیار مهم شناخته شده‌اند. منظور از کنتراست، قدرت تشخیص روشن‌ترین سفید و تیره‌ترین سیاه است. زمانی که یک تلویزیون نرخ کنتراست بالایی داشته باشد یعنی می‌تواند تفاوت بین انواع رنگ‌های سفید را نیز به خوبی تشخیص داده و حتی درجه تیره بودن رنگ‌های سیاه را نیز به خوبی مشخص خواهد کرد. تلویزیون ال ‌ای دی از نرخ کنتراست بسیار بالاتری برخوردار است به همین دلیل است که ما می‌توانیم جزئی‌ترین رنگ‌ها را در تلویزیون ال ‌ای دی مشاهده کنیم.

  • میزان مصرف انرژی

یکی از مهمترین برتری تلویزیون ال ‌ای دی نسبت به تلویزیون‌ های ال سی دی میزان کاهش مصرف انرژی است. در زمان خرید تلویزیون به برچسب انرژی توجه کنید. به طور کلی برای خرید هر وسیله برقی ما باید به سراغ مدل‌هایی برویم که کمترین میزان مصرف انرژی را دارند. با این کار هم میزان هزینه‌های قبوض برق کاهش پیدا کرده و هم به پایداری انرژی و جلوگیری از آسیب به محیط زیست کمک کرده‌ایم. با این تفاسیر قطعاً خرید تلویزیون ال ‌ای دی مقرون به صرفه‌تر خواهد بود. از طرف دیگر همین کاهش مصرف انرژی به افزایش طول عمر مفید تلویزیون ال ای دی کمک می‌کند.

  • زاویه دید در تلویزیون

با پیشرفت تکنولوژی و طراحی تلویزیون‌ های ال ‌ای دی، این امکان فراهم شده است که زاویه دید در تلویزیون نیز بهبود یافته و از هر زاویه بتوانیم این تصاویر را با وضوح بسیار بالایی ببینیم. برای مثال تلویزیون ‌های ال ‌ای دی قادر به پوشش زاویه‌های کمتر از ۳۰ درجه از لبه تصویر هستند و همین موضوع باعث برتری تلویزیون ال ‌ای دی نسبت به ال سی دی شده است.

  • کیفیت نمایش ویدیو با سرعت زیاد

فرض کنیم که شما دوست دارید یکی فیلم اکشن مشاهده کنید. چنین فیلم‌هایی دارای سکانس‌هایی با سرعتی بسیار زیاد هستند. در واقع در فاصله زمانی کوتاه مدت، چند صحنه اکشن با سرعت بسیار زیاد اتفاق می‌افتد که اگر تلویزیون نتواند این صحنه‌ها را با همان سرعت به نمایش در بیاورد، شما از تماشای چنین فیلمی لذت نخواهید برد. اگر برای شما این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد، پیشنهاد می‌کنیم به سراغ تلویزیون ‌های ال ‌ای دی بروید. حتماً در نمایشگاه‌هایی که تلویزیون ‌های ال ‌ای دی و ال سی دی را می‌فروشند، مشاهده خواهید کرد که برخی از تلویزیون‌ها روشن بوده و فیلم‌هایی با سرعت‌های مختلف به نمایش در می‌آید. علت انجام این کار این است که فرد مشتری از طریق مشاهده سرعت به نمایش درآمدن تصاویر متوجه کیفیت تلویزیون گردد.

کیفیت نمایش ویدیو
کیفیت نمایش و نور پس زمینه
  • میزان نور پس زمینه

یکی از مشکلاتی که در تلویزیون ‌های ال سی دی وجود دارد، عدم قابلیت نمایش رنگ مشکی به طور کامل و عمیق است. این اتفاق به دلیل منبع تغذیه نوری در تلویزیون ال سی دی رخ می‌دهد. همانگونه که گفته شد در تلویزیون ‌های ال سی دی از لامپ‌های فلورسنت استفاده می‌شود اما از آنجایی که در تلویزیون ‌های ال ‌ای دی از دیودهای نوری استفاده شده، بنابراین می‌توانند انواع رنگ‌های سیاه با درجه تیرگی مختلف را به نمایش در بیاورند و همین موضوع باعث می‌شود که نور پس زمینه تلویزیون و در نتیجه کیفیت تصاویر در تلویزیون ال ‌ای دی بسیار بالاتر باشد.

بررسی تفاوت ‌های تلویزیون ال‌ ای دی و ال سی دی

براساس فاکتور‌هایی که در قسمت قبل برای شما ذکر کردیم، شما به راحتی می‌توانید تلویزیون ال ‌ای دی را از ال سی دی تشخیص داده و یک تلویزیون بسیار مناسب خریداری کنید. اما تفاوت‌های دیگری نیز بین این گروه تلویزیون وجود دارند که عبارتند از:

  • طول عمر مفید تلویزیون‌ های ال ‌ای دی بسیار بیشتر است چرا که در تلویزیون ال ‌ای دی از دیود‌های نوری استفاده می‌شود و این دیودها عمر مفید بیشتری نسبت به لامپ‌های فلورسنت به کار رفته در تلویزیون ‌های ال سی دی دارند.
  • قیمت تلویزیون ال ‌ای دی نسبت به تلویزیون‌ های ال سی دی بیشتر است. مسلما هر چه تکنولوژی‌ها و قابلیت‌های به کار رفته در تلویزیون بیشتر گردد، همین موضوع بر روی قیمت وسیله تأثیر می‌گذارد. متأسفانه بعضی از افراد، قیمت را اولین معیار برای خرید تلویزیون قرار داده و انتظار دارند با کمترین قیمت بتوانند بهترین وسیله را در اختیار داشته باشند. در صورتی که اکیدا توصیه می‌کنیم برای خرید تلویزیون ابتدا کیفیت و عملکرد آن را مورد بررسی قرار داده و سپس به سراغ قیمت بروید. همچنین برای اینکه مطمئن شوید قیمت تلویزیون انتخابی واقعاً معقول و مناسب است، به سراغ نمایندگی‌های برند مربوط بروید چون در این صورت مطمئن خواهد بود قیمتی کاملاً قانونی به شما پیشنهاد شده و هیچ گونه تخلفی در این زمینه وجود ندارد. (برای دیدن راهنمای خرید پایه دیواری تلویزیون کلیک کنید)
  • جالب است بدانید که وزن تلویزیون ال سی دی نسبت به تلویزیون ‌های ال ‌ای دی کمتر است. بنابراین افرادی که می‌خواهند تلویزیون بر روی دیوار نصب کرده و یا تصمیم دارند در محیط‌های اداری و هتل‌ها تلویزیون را در ارتفاع بالاتری قرار دهند، بهتر است به سراغ تلویزیون ال سی دی بروند. اما دلیل کمتر بودن وزن این قبیل تلویزیون‌ها در چیست؟ برای ساخت تلویزیون‌ های ال سی دی از پلاستیک استفاده می‌شود این در حالی است که تلویزیون ‌های ال ‌ای دی با شیشه طراحی شده و همین موضوع باعث افزایش وزن تلویزیون ال ای دی خواهد شد. البته اگر چه تلویزیون ‌های ال ‌ای دی به دلیل وجود شیشه سنگین‌تر هستند اما مسلماً دوام و ماندگاری آن‌ها بیشتر خواهد بود. اگر ضربه‌ای به تلویزیون‌ های ال سی دی وارد شود سریعاً دچار خش و حتی آسیب‌های بیشتری خواهد شد ولی چنین اتفاقی برای تلویزیون ال ‌ای دی رخ نمی‌دهد.
  • از دیگر تفاوت‌ های تلویزیون ‌های ال ‌ای دی نسبت به ال سی دی باید به تنوع در قیمت و اندازه اشاره کرد. جالب است بدانید در این زمینه تلویزیون ‌های ال سی دی طلایه‌دار هستند. انواع تلویزیون ‌های ال سی دی در سایز‌های کوچک تا بزرگ با قیمت‌های مختلف در بازار وجود دارند. شما تنها نباید به اندازه و قیمت تلویزیون توجه کنید بلکه همانطور که گفته شد توجه به کیفیت تصویر، کیفیت نور، زاویه دید و میزان مصرف برق، فاکتورهای اصلی برای خرید تلویزیون به حساب می‌آیند.

    مقایسه تلویزیون
    تفاوت های تلویزیون های ال ای دی و ال سی دی

جمع‌بندی نهایی

ما در این مطلب سعی کردیم با بررسی تفاوت ‌های تلویزیون ال ‌ای دی و ال سی دی به شما کمک کنیم تا بتوانید بهترین تلویزیون را برای منزل یا محل کار خود خریداری کرده و به ازای هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید، بهترین وسیله با ماندگاری بالا را در اختیار داشته باشید. با توجه به فاکتور‌های که بیان شد، خرید تلویزیون ال ‌ای دی نسبت به ال سی دی بهتر خواهد بود. کیفیت بالای تصاویر، رزولوشن بسیار بالا، مصرف برق پایین و از طرف دیگر بیشتر بودن طول عمر مفید تلویزیون‌ های ال ‌ای دی، مهمترین عواملی هستند که باعث برتری ال‌ ای دی نسبت به ال سی دی شده‌اند.

البته هنوز هم افرادی هستند که در خانه یا محل کار خود از تلویزیون‌ های ال سی دی استفاده می‌کنند. این دسته از افراد اگر مدتی به سراغ تلویزیون ال ‌ای دی رفته و دوباره از تلویزیون ‌های ال سی دی (LCD) استفاده ‌کنند، متوجه می‌شوند که چشم آن‌ها تا چه اندازه اذیت خواهد شد. بنابراین از یک سو کیفیت تصاویر و لذت بردن از تماشای تلویزیون و از سوی دیگر توجه به سلامت چشم، از جمله مهم‌ترین عواملی هستند که خرید تلویزیون ال ‌ای دی را ارجح کرده‌اند. اگر چه هزینه تلویزیون ‌های ال ‌ای دی بالاتر است ولی با توجه به آنچه که گفته شد خرید این تلویزیون‌ها واقعاً عاقلانه‌تر و مقرون به صرفه‌تر خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

خرید اینترنتی لوازم خانگی