فرق بین نسپرسوساز و اسپرسوساز چیست؟

2 1,063
زمان تقریبی مطالعه: 9 دقیقه

برای اینکه بدانید فرق بین نسپرسوساز و اسپرسوساز در چیست تا انتهای این مقاله با فروشگاه اینترنتی کالاسونیک همراه باشید.

در واقع نسپرسوساز نوعی دستگاه اسپرسوساز می‌باشد اما این دو دستگاه در مواردی با یکدیگر تفاوت‌های قابل‌توجهی دارند. تفاوت اصلی این دو دستگاه وجود کپسول نسپرسو است. برای تهیه قهوه داخل اسپرسوسازها به قهوه‌ای باکیفیت و آسیاب ریز نیاز خواهید داشت.

این کار ممکن است گاهی اوقات زمان‌بر باشد اما وجود کپسول‌های نسپرسو نیاز به این کار را تا حدودی رفع کرده است و این دغدغه که به چه نوع قهوه با چه میزان کیفیت نیاز دارید را دیگر نخواهید داشت. تهیه قهوه اسپرسو با استفاده از دستگاه نسپرسوساز بسیار کوتاه است اما با استفاده از دستگاه اسپرسو برای تهیه قهوه به انرژی و وقت بیشتری نیاز خواهید داشت.

با استفاده از یک دستگاه نسپرسوساز می‌توان به راحتی و با سرعت بالا در مقایسه با اسپرسوسازهای خانگی قهوه اسپرسو لذیذ و خوش‌طعم را آماده کرد. یکی دیگر از تفاوت‌های اسپرسوساز و نسپرسوساز میزان کثیفی آن‌ها زمان درست کردن قهوه است.

نسپرسوسازها هیچ‌گونه کثیف کاری ایجاد نمی‌کنند. اما به طور کلی افرادی هستند که دستگاه‌های اسپرسوسازها را بیشتر قبول دارند و تصور می‌کنند قهوه‌ای که با استفاده از اسپرسوسازها تهیه می‌شوند کیفیت و طعم بهتری دارند که البته در حقیقت این تصور اشتباه است.

اسپرسوساز چیست؟

اسپرسوساز چیست؟
دستگاه اسپرسوساز چیست؟

یکی از روش‌های دم کردن قهوه اسپرسو می‌باشد که در حقیقت قهوه تهیه شده با استفاده از این روش قهوه اسپرسو نامیده می‌شود که البته در کشورهای مختلف دارای نام‌های متفاوت می‌باشد اما ایرانی‌ها اغلب آن را با نام قهوه اسپرسو می‌شناسند از این رو برای آماده‌سازی قهوه به این روش دستگاهی ساخته شده است که به آن اسپرسوساز گفته می‌شود.

یکی از غلیظ‌ترین قهوه‌های اصیل ایتالیایی که در مقایسه با دیگر قهوه‌ها دو تا سه برابر غلظت دارند و در تهیه نوشیدنی‌های دیگر از جمله کاپوچینو، موکا، لاته، ماکیاتو و امریکانو مورد استفاده قرار می‌گیرد اسپرسو می‌باشد.

لازم به ذکر است که اسپرسو نام قهوه نیست بلکه در حقیقت یکی از روش‌های درست کردن قهوه می‌باشد که در این روش در کمتر از 20 ثانیه با عبور آب نزدیک به نقطه‌جوش و تحت‌فشار از قهوه آسیاب شده اسپرسو به دست می‌آید. برای تهیه قهوه اسپرسو می‌توان از دستگاه اسپرسوساز و یا قوری موکاپات استفاده کرد.

قهوه اسپرسو حافظه طولانی‌مدت را تقویت می‌کند. به نحوی که محققین دانشگاه کالیفرنیا دریافتند که اگر در روز دو شات قهوه اسپرسو بنوشید حافظه بلندمدت قوی خواهید داشت.

همان‌طور که اشاره کردیم اسپرسوساز دستگاهی می‌باشد که با کمک آن می‌توان قهوه اسپرسو تهیه کرد. قیمت اسپرسوسازها در بازار به میزان حرفه‌ای بودن آن‌ها وابسته می‌باشد که از 50 هزار تومان تا چند میلیون تومان متغیر است.

اسپرسو چیست؟

اسپرسو چیست؟

یکی از محبوب‌ترین و دوست‌داشتنی‌ترین قهوه‌ها در دنیا اسپرسو می‌باشد. برای تهیه یک شات اسپرسو به 6 تا 8 گرم قهوه آسیاب شده ریز و برای دبل شات به حدود 15 گرم قهوه نیاز خواهید داشت. دستگاه‌های اسپرسوساز خانگی و صنعتی می‌توانند از طریق فشار زیاد آب را در دمای مخصوص کنترل کنند و آن را از روی دانه‌های قهوه آسیاب شده عبور دهند تا طعم دل‌چسبی به وجود آورند. این کار تنها از دستگاه‌های اسپرسوساز ساخته است.

نحوه کار دستگاه اسپرسوساز

محصول نهایی دستگاه اسپرسوساز قهوه اسپرسو می‌باشد. اسپرسو باید از آب نزدیک به نقطه‌جوش که عبور کند. در این روش به پودر قهوه فشرده شده در یک سبد و یک فیلتر نیاز خواهید داشت. قهوه تهیه شده در دستگاه اسپرسوساز غلیظ و گاهی اوقات با کرم روی سطح آن موجود است.

لازم به ذکر است که اسپرسوساز یک دستگاه قهوه پایه است که تنها برای تهیه اسپرسو مورد استفاده قرار نمی‌گیرد بلکه به میزان حرارت آب و موارد دیگر وابسته می‌باشد و می‌توان برای ساخت قهوه‌های دیگر همچون دوپیو از آن استفاده کرد.

تاریخچه اسپرسوساز

نخستین بار دستگاه اسپرسوساز در سال 1884 میلادی در یک نمایشگاه عمومی در کشور ایتالیا به دنیا معرفی شد. فردی به نام آنجلو موریوندو این دستگاه را طراحی کرده است. خانواده آنجلو خانواده‌ای کارآفرین بودند و کارخانه‌های بسیار زیادی از جمله کارخانه شکلات‌سازی را احداث کرده بودند. دستگاهی که توسط آنجلو اختراع شد در 23 اکتبر 1885 در شهر پاریس ثبت اختراع شد.

چند سال بعد فردی به نام بترزا دستگاه را اصلاح کرد و برخی از بخش‌های جدید را به آن اضافه کرد و دستگاهی جالب‌تر را ساخت که در صنعت دستگاه‌های اسپرسوساز تحول عظیمی ایجاد کرد. از سال 1901 میلادی این دستگاه مورد استقبال عمومی مردم قرار گرفت. با این که بترزا یک مکانیک ساده بود اما توانست در صنعت قهوه تغییری اساسی ایجاد کند.

بیشتر دستگاه‌های اسپرسوساز در عصر حاضر مدیون بترزا هستند و نحوه ساخت آن‌ها از مدل بترزا پیروی می‌کنند. لازم به ذکر است که از سال 1901 تا امروز برند ایتالیایی با نام بترزا دستگاه‌های اسپرسوساز حرفه‌ای را تولید می‌کند که طرف‌داران بسیار زیادی دارد.

دستگاه اسپرسوساز از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

دستگاه اسپرسوساز
اجزا تشکیل دهنده اسپرسو ساز

پمپ آب در دستگاه اسپرسوساز

قهوه اسپرسو نتیجه عبور آب نزدیک به نقطه‌جوش از پودر قهوه فشرده می‌باشد. برای این منظور باید آب با فشار زیاد به محفظه قهوه وارد شود. از این رو وجود یک پمپ آب قوی در دستگاه اسپرسوساز لازم و ضروری است. در بیشتر دستگاه‌ها برای ایجاد این فشار زیاد از پمپ الکترونیکی استفاده می‌شود. البته در برخی از دستگاه‌ها از نوع دیگر همانند پمپ‌های دستی مشاهده می‌شود. کار کردن با دستگاهی که دارای پمپ الکترونیکی است ساده‌تر است.

بویلر

یکی دیگر از بخش‌های اسپرسوساز را بویلر تشکیل می‌دهد که از اهمیت بسیار زیادی نیز برخوردار است. از این رو تمامی دستگاه‌های اسپرسوساز بخشی به نام بویلر و یا همان دیگ بخار را دارند. ممکن است در بخشی از مکان‌ها به این قطعه جوشاننده نیز گفته شود. در دستگاه اسپرسوساز بویلر از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار است. وظیفه بویلر افزایش دمای آب می‌باشد و نباید بخار اضافه تولید کند.

هد گروپ

همان‌طور که ذکر شد آب باید با دمای مناسب و فشار زیاد به قهوه فشرده وارد شود تا اسپرسو شما آماده شود. به طور کلی به محفظه‌ای که آب با فشار زیاد به آن وارد می‌شود و پرتافیلتر داخل آن قرار می‌گیرد هد گروپ گفته می‌شود. دستگاه‌های مختلف اسپرسوساز دارای تعداد هد گروپ های مختلف هستند. به طور معمول دستگاه‌های خانگی دارای یک هد گروپ هستند اما دستگاه‌های پیشرفته‌تر دارای یک تا هفت هد گروپ هستند.

پرتافیلتر

یکی از مهم‌ترین بخش‌های دستگاه اسپرسوساز پرتافیلتر می‌باشد. پرتافیلتر بخش متحرک دستگاه است که داخل آن سبد پودر قهوه قرار می‌گیرد و پودر قهوه را داخل آن می‌ریزند. به طور معمول پرتافیلترها یک دسته چوبی و یا پلاستیکی دارند.

برای کنترل اسپرسوساز همچنین به طور معمول روی آن صفحه کنترل قرار داده می‌شود. این صفحه کنترل شامل سوئیچ روشن خاموش، نشانگر فشار و کنترل‌کننده حرارت می‌باشد.

نسپرسوساز چیست؟

نسپرسوساز چیست؟

یکی از شگفتی‌ها و اختراعات خارق‌العاده کمپانی بزرگ نستله سوئیس دستگاه‌های نسپرسوساز هستند. شرکت نستله با اختراع این دستگاه توانست بار دیگر توجه طرف‌داران قهوه را به سوی خود جذب نماید.

در ابتدای مسیر این دستگاه با شکست مواجه شد اما به سرعت نواقص آن رفع شد و پرقدرت به هدف خود دست یافت و در صنعت بزرگ قهوه و تجهیزات وابسته به آن جایگاه خود را ارتقا بخشید.

دستگاه نسپرسوساز در حقیقت یک نوع دستگاه اسپرسوساز مدرن است که نسبت به اسپرسوسازهای صنعتی و خانگی می‌توانید راحت‌تر یک اسپرسو خوشمزه و غلیظ تهیه کنید.

تفاوت اصلی این دو دستگاه کپسول نسپرسو می‌باشد که در حقیقت نوعی قهوه کپسولی می‌باشد و شما را از دغدغه‌هایی که برای انتخاب نوع قهوه، درجه رست و درجه آسیاب دانه‌های قهوه دارید رها ساخته است.

نحوه عملکرد دستگاه نسپرسوساز

نحوه عملکرد دستگاه نسپرسوساز

در دستگاه‌های نسپرسوساز برای تولید یک فنجان قهوه با کیفیت عالی از کپسول استفاده می‌کند که دارای نوعی پوسته محافظ بزرگ قهوه می‌باشد. برای ساخت یک نسپرسو با استفاده از این دستگاه کافی است کپسول انتخابی خود را داخل دستگاه قرار دهید. از میزان آب لازم و موجود داخل دستگاه اطمینان حاصل نمایید و سپس دکمه شروع را بزنید و صبر کنید تا دستگاه یک فنجان قهوه با میل خودتان را برای شما آماده سازد و سپس از نوشیدن آن نهایت لذت را ببرید.

در دستگاه نسپرسوساز برای ساخت نسپرسو دستگاه باید آب گرم را روی کپسول قهوه سرازیر کند. کمتر از یک دقیقه طول می‌کشد تا اسپرسو مورد نظر شما داخل فنجان شما تخلیه شود. قبل از دم کردن اسپرسو می‌توان اندازه فنجان و کپسول قهوه را انتخاب کرد و همچنین می‌توانید تعیین کنید که قهوه اسپرسو که می‌خواهید چه طعم و غلظتی داشته باشد.

علاوه بر این از یک دستگاه نسپرسوساز می‌توان برای ساخت کاپوچینو نیز استفاده کرد. اما بدون شک به افزودن یک کف‌ساز شیر برقی به صورت جداگانه نیز نیاز خواهید داشت. شما می‌توانید کف‌ساز شیر برقی را به کیت قهوه اضافه کنید.

نسپرسو چیست؟

نسپرسو چیست؟
دستگاه نسپرسو ساز چیست و چه فرقی با اسپرسوساز دارد

یکی از محصولات برند معتبر شرکت نام آشنایی نستله نسپرسو می‌باشد. کمپانی نستله در شهر لوزان سوئیس قرار گرفته است. این شرکت تحت عنوان برند نسپرسو به تولید دستگاه‌های اسپرسوساز از نوع کپسولی آن می‌پردازد.

نحوه کار دستگاه نسپرسوساز به این صورت است که کپسول‌های تولید شده قهوه نسپرسو را داخل دستگاه قرار می‌دهید و دستگاه آب را با فشار بخار 19 بار از طریق سه سوراخ که در انتهای کپسول وجود دارند وارد می‌کند و اسپرسوی غلیظ در مدت زمان کوتاه تهیه می‌شود.

فرق بین دستگاه‌های اسپرسوساز و نسپرسوساز

تفاوت اسپرسو و نسپرسو
تفاوت بین دستگاه‌های اسپرسوساز و نسپرسوساز

سؤال تفاوت بین دستگاه‌های اسپرسوساز و نسپرسوساز به اشتباه بین مردم رایج شده است. اسپرسو در حقیقت نوعی روش دم کردن قهوه می‌باشد اما نسپرسو نام یکی از برندهای دستگاه اسپرسوساز می‌باشد.

دستگاه‌های نسپرسوساز به اندازه‌گیری پودر قهوه، آسیاب کردن و یا تمپ آن‌ها نیازی ندارد اما با استفاده از آن‌ها می‌توان یک اسپرسو راحت را در منزل تهیه کرد. سایت شرکت نستله اعلام کرده است که دستگاه‌های آن شرکت آب را در دمای ایده‌آل با فشار معادل 19 بار از بین قهوه آسیاب شده و با استفاده از یک پمپ پرفشار عبور می‌دهد.

در حالی که فاکتور راحتی و سهولت در اینجا غیرقابل‌انکار است. برخی از علاقه‌مندان به نوشیدنی قهوه اعتقاد دارند که اسپرسو دستگاه‌های نسپرسوساز با اسپرسو دستگاه‌های اسپرسوساز قابل‌مقایسه نیستند.

فاکتور اصلی و مهم در این جا تازگی قهوه می‌باشد. کپسول‌های نسپرسو شامل قهوه از قبل آسیاب شده می‌باشد و به طور معمول فاصله زمانی که قهوه پودر شده و استفاده آن توسط افراد بسیار زیاد است.

داخل دانه‌های قهوه گازهایی وجود دارد که باعث می‌شود قهوه تازه، معطر و باکیفیت باقی بماند. پس از این که قهوه آسیاب شود مقدار زیادی از این گازها با سرعت بسیار بالا آزاد می‌شوند و از این رو مقدار زیادی از طعم و عطر خاص قهوه را در دستگاه‌های نسپرسوساز از دست خواهید داد.

همان‌طور که ذکر شد نسپرسو یک نوع نوشیدنی نیست بلکه نام یکی از دستگاه‌های اسپرسوساز می‌باشد که در آن به جای پودر قهوه از کپسول قهوه استفاده می‌شود. اسپرسویی که با استفاده از دستگاه نسپرسوساز تهیه می‌شود رقیق‌تر است در حالی که در کافی‌شاپ‌ها برای یک شات اسپرسو از حدود 16-20 گرم قهوه آسیاب شده استفاده می‌شود. کپسول‌های قهوه نسپرسو حاوی 5-6 گرم قهوه هستند. در حقیقت اسپرسو یک قهوه دارای غلظت بالاتر از مواد محلول و معلق جامد است.

دلایل محبوبیت قهوه در بین افراد

فرق بین نسپرسوساز و اسپرسوساز
تفاوت بین نسپرسوساز و اسپرسوساز

مغز انسان با دریافت کافئین هوشیار و سرحال می‌شود و در نتیجه خود فرد احساس شادمانی خواهد کرد از این رو مواد خوراکی حاوی کافئین در بین مردم از محبوبیت قابل‌توجهی برخوردار هستند و بسیار دوست‌داشتنی هستند. قهوه نیز یکی از آن‌ها می‌باشد که سرشار از کافئین است از این رو پس از مصرف قهوه احساس شادابی به شما دست خواهد داد.

همیشه مصرف قهوه برای افرادی که به مشاغلی مشغول هستند که به هوشیاری بیشتر نیاز دارند پیشنهاد می‌شود زیرا از خستگی و کسلی شما می‌کاهد.

به طور کلی می‌توان گفت قهوه با استفاده از دو روش تهیه می‌شود که شامل دانه‌های قهوه و پودر قهوه می‌باشد. انواع قهوه در بازار نیز وجود دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به اسپرسو، کاپوچینو، ترک و امریکانو اشاره کرد.

سه نوع نوشیدنی پایه برای انواع قهوه شامل قهوه ساده، قهوه فوری و نسپرسو می‌باشد. در تمامی مدل‌های قهوه حتماً یکی از این سه نوع وجود دارند. نوشیدنی‌های با پایه قهوه از تنوع بالایی نیز برخوردار می‌باشند و دارای انواع زیادی هستند.

انواع متفاوت این نوشیدنی‌ها که اغلب در منوهای کافی‌شاپ‌ها مشاهده می‌شوند همگی دارای یکی از نوشیدنی‌های پایه قهوه هستند که با افزودنی‌های متنوع از جمله شیر، شکر، کاکائو، دارچین، بستنی، آبلیمو، خامه و غیره ترکیب شده‌اند.

اکثر افراد در منزل خود قهوه ساده را دم می‌کنند و برخی از آن‌ها از شیوه‌های مختلف برای دم کردن قهوه هیچ‌گونه اطلاعاتی در دسترس ندارند و برخی نیز لوازم مورد نیاز را در اختیار ندارند. اما با خرید دستگاه اسپرسوساز و نسپرسوساز می‌توانند بهترین انواع قهوه را تهیه کرده و از نوشیدن آن‌ها نهایت لذت را ببرند.

امیدواریم که از مطالعه این مقاله لذت برده باشید و با فرق بین نسپرسوساز و اسپرسوساز آشنا شده باشید. در صورتی که نیاز به دریافت مشاوره رایگان برای انتخاب بهترین مدل اسپرسو ساز یا نسپرسو ساز دارید همین حالا با کارشناسان کالاسونیک تماس بگیرید.

2 نظرات
  1. […] مطابق با سلیقه خود تهیه نمایید. (پیشنهاد می‌کنیم مقاله فرق بین نسپرسو ساز و اسپرسو ساز را […]

  2. […] پیشنهاد می کنیم مقالات بهترین مارک اسپرسو ساز خانگی و فرق بین اسپرسو ساز و نسپرسو ساز را نیز مطالعه […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

خرید اینترنتی لوازم خانگی