مایکروویو چیست و چه تفاوتی با سولاردام دارد؟

2 464
زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

یکی از بزرگ‌ترین اختراعات قرن بیستم مایکروویو است. امروزه در سراسر جهان در صدها میلیون خانه از یکی از این وسایل استفاده می‌شود. تصور کنید که صبح یک روز کاری خواب مانده‌اید و قبل از ساعت 8 باید در محل کار خود حضور یابید. صبحانه نخورده‌اید و بدون شک گرسنه نیز هستید همان‌طور که از مترو به سمت محل کار خود می‌روید یک کیک صبحانه خریده آن را در مایکروویو گرم کرده و آن را به عنوان صبحانه می‌خورید.

شما می‌توانید برای دیگر وعده‌های غذایی خود نیز این کار را انجام دهید. کافی است ظرف غذای خود را بدون نیاز به ظروف دیگر برای گرم کردن غذا در مایکروویو قرار دهید و ناهار و یا شام خود را در کمترین زمان ممکن به صورت آماده صرف کنید. به طور کلی می‌توان گفت در دنیایی که همه چیز با سرعت بالا در جریان هستند مایکروویو می‌تواند انتخاب مناسب و منطقی به نظر برسد.

مایکروویو یک وسیله محبوب به نظر می‌رسد زیرا غذای شما را در مدت زمان بسیار شگفت‌انگیزی آماده می‌کند. این لوازم‌خانگی در عصر حاضر در تمام مکان‌ها در استفاده از برق کارآمد هستند زیرا تنها برای گرم کردن غذا مورد استفاده قرار می‌گیرند و از لحاظ تئوری ظروفی که در مایکروویو قرار می‌گیرند گرم نمی‌شوند.

نحوه عملکرد مایکروویو

در یک دستگاه مایکروویو از تابش اشعه‌های فرابنفش برای گرم کردن غذا استفاده می‌شود. همان‌طور که می‌دانید مایکروویو نوعی موج است که بین امواج رادیویی و تابش مادون قرمز روی طیف الکترومغناطیسی قرار می‌گیرد. فرکانس موجی که به طور معمول در مایکروویو مورد استفاده قرار می‌گیرد حدود 2450 مگاهرتز می‌باشد.

خواص امواج

امواج موجود در این محدوده فرکانس دارای خواص جالبی هستند. این امواج به آب، چربی و قند جذب می‌شوند و پس از این که جذب شد به طور مستقیم به حرکات اتمی – گرما تبدیل می‌شوند. لازم به ذکر است که این امواج به پلاستیک‌ها، شیشه‌ها و سرامیک‌ها جذب نمی‌شوند.

"استفاده

تابش مایکروویو توسط فلزات منعکس می‌شود از این رو ظروف فلزی در مایکروویو عملکرد خوب و صحیح نخواهند داشت. این دستگاه‌ها دارای دیواره فلزی هستند تا تابش را به خوبی منعکس کنند.

پخت از داخل به بیرون در مایکروویو

ممکن است شنیده باشید که در یک مایکروویو غذا از داخل به بیرون پخته می‌شود. در ادامه توضیح خواهیم داد که معنای این عبارت چیست و یک مایکروویو چگونه باعث پخت غذای شما می‌شود.

تصور کنید می‌خواهید با استفاده از یک اجاق معمولی کیک را پخته کنید به طور معمول باید آن را در دمای 177 درجه سانتی گراد و یا دمای بالاتر و یا پایین‌تر پخته کنید. اما این بار پیشنهاد می‌دهیم دمای فر را روی 316 درجه سانتی گراد تنظیم کنید. چه مشکلی پیش خواهد آمد؟ بدون شک بخش بیرونی کیک قبل از این که داخل آن گرم شود خواهد سوخت.

در اجاق‌های معمولی گرما از خارج غذا به سمت وسط حرکت می‌کند. هوای گرم و خشک خارج از غذا رطوبت را تبخیر خواهد کرد از این رو سطح بیرونی غذا ترد و قهوه‌ای می‌شود. در اجاق‌گازهای معمولی روی نان پوسته تشکیل خواهد شد در صورتی که داخل آن مرطوب است.

اما در هنگام پخت غذا با استفاده از مایکروویو امواج رادیویی به داخل غذا نفوذ می‌کنند و مولکول‌های آب و چربی در کل ماده غذایی به طور یکنواخت تحریک می‌شود. با استفاده از هدایت الکتریکی گرما به سمت داخل غذا حرکت نمی‌کند بلکه به یک‌باره در تمام بخش‌های ماده غذایی گرما به وجود خواهد آمد زیرا تمامی مولکول‌ها با یکدیگر برانگیخته می‌شوند. البته در این مورد محدودیت‌هایی نیز وجود دارد. تابش مایکروویو در بخش‌های ضخیم مواد غذایی به صورت یکنواخت نفوذ نمی‌کند و این تابش‌ها تا وسط ماده غذایی نفوذ نمی‌کند و در مواد غذایی نقاط خیلی داغ وجود دارند که به خاطر تداخل امواج ایجاد شده‌اند.

ایده اصلی کارکرد مایکروویو

ایده اصلی کارکرد مایکروویو این است که تمام فرآیند گرمایش متفاوت است و در حقیقت در تمام فرآیند به جای انتقال گرما اتم‌ها برانگیخته می‌شوند. در مایکروویو هوای اجاق با دمای اتاق یکسان است و برای تشکیل پوسته داغ که باعث انتقال دما به مواد غذایی می‌شود راهی وجود ندارد. از این رو شیرینی‌هایی که امکان قرار دادن آن‌ها در مایکروویو وجود دارد گاهی با کمی پوشش تشکیل شده از فویل یا مقوا تهیه می‌شوند.

"<yoastmark

به طور کلی باید مواد غذایی را ابتدا در این پوشش قرار داده و سپس آن را در مایکروویو قرار می‌دهند. این پوشش از طریق تابش مایکروویو بسیار داغ می‌شود و گرما به ماده غذایی انتقال داده می‌شود و در نهایت باعث می‌شود مواد غذای داخل آن همانند اجاق‌های معمولی ترد شوند.

مایکروویو از چه بخش‌هایی تشکیل می‌شود؟

به طور کلی مایکروویو از هفت قسمت اصلی تشکیل می‌شود. قسمت‌های اصلی یک مایکروویو شامل مگنترون، موجبر، فن، کاواک پخت، میز چرخان، درب و قفل‌ها و سیستم تأمین برق می‌باشد. به طور کلی می‌توان گفت مگنترون لوله‌ای الکترونی برای تقویت و یا تولید تابش مایکروویو با استفاده از جریان الکترون‌ها می‌باشد که یک میدان مغناطیسی خارجی آن را کنترل می‌کند. موجبر نیز یک لوله فلزی می‌باشد که امواج مایکروویو را محدود می‌کند و آن‌ها را از نقطه‌ای به نقطه دیگر انتقال می‌دهد.

نکات عملکردی مایکروویو و استفاده ایمن از آن

  • برای این که مراحل دستگاه به درستی انجام گیرند و اقدامات احتیاطی ایمنی برای مایکروویو توصیه می‌شود دستورالعمل‌های دستگاه را با دقت بخوانید و ترتیب کارها را دنبال کنید.
  • در داخل مایکروویو از وسایل آشپزی و ظروف مخصوص دستگاه استفاده کنید.
  • در صورت محکم بسته نشدن درب مایکروویو و یا این که احساس می‌کنید درب دستگاه شما غر شده است و یا تاب دارد و یا در صورت آسیب‌دیدگی توصیه می‌شود از مایکروویو استفاده نکنید.
  • در صورتی که مایکروویو در صورت باز بودن درب دستگاه باز هم به کار خود ادامه می‌دهد بهتر است استفاده از آن را متوقف سازید.
  • به عنوان اقدامی احتیاطی و ایمنی و در صورت استفاده طولانی مدت از دستگاه توصیه می‌شود تا مقابل آن نایستید و اجازه انجام این کار را به کودکان نیز ندهید.
  • همواره دقت کنید تا آب و یا مایعات در مایکروویو بیش از حد توصیه شده در دستورالعمل‌های دستگاه گرم نشود.
  • داخل برخی از دستگاه‌های مایکروویو هرگز نباید خالی باشد و باید همواره یک ظرف آب داخل آن قرار داد. برای اطمینان از این موضوع توصیه می‌شود به دفترچه راهنمای مایکروویو خود مراجعه نمایید.
  • همچنین توصیه می‌شود تا محفظه کاواک، لبه‌های خارجی کاواک و درب مایکروویو را به صورت منظم با استفاده از آب مواد شوینده ملایم شستشو دهید. برای تمیز کردن مایکروویو به پاک‌کننده مخصوص مایکروویو نیازی نخواهید داشت اما از این که پدهای تمیزکننده زیر و استیل و یا دیگر ساینده‌ها نیستند باید اطمینان حاصل کنید."پخت

تاثیر اشعه مایکروویو بر بدن انسان

اشعه مایکروویو قادر است تا بافت بدن را همانند روشی که غذا را گرم می‌کند، گرم کند. قرار گرفتن در معرض سطوح بالای تابش مایکروویو احتمال سوختگی را افزایش می‌دهد. چشم‌ها و اندام تناسلی آقایان نسبت به گرم شدن توسط تابش امواج رادیویی حساس و آسیب‌پذیر هستند. زیرا جریان خون در آن‌ها کم است و قادر نیست تا گرمای بیش از حد را به خارج از اندام‌ها هدایت و منتقل سازد. لنز چشم نیز در برابر گرمای شدید حساس است و قرار گرفتن در معرض تابش مایکروویو در سطح بالا می‌تواند باعث ایجاد آب مروارید شود.

لازم به ذکر است که آسیب‌هایی از قبیل سوختگی و آب مروارید تنها در اثر قرار گرفتن در معرض تابش زیاد امواج مایکروویو ایجاد می‌شوند. همچنین بهتر است این نکته را به خاطر داشته باشید که دز جذب تابش با فاصله تا حد زیادی کاهش می‌یابد. در صورت قرار گرفتن در فاصله 50 سانتی‌متری مایکروویو روشن یک صدم از تابشی قرارگیری در فاصله 5 سانتی‌متری از دستگاه را دریافت خواهید کرد.

بیشترین آسیب در استفاده از مایکروویو در اثر دست زدن به غذاهای گرم و نوشیدنی ایجاد می‌شود از این رو بهتر است در این زمینه اقدامات احتیاطی را انجام دهید.

سولاردام چیست؟

سولاردام در حقیقت نمونه دستگاهی مشابه به مایکروویو است که توسط کارشناسان طراحی شده است و به طور کلی می‌توان گفت ترکیبی از تکنولوژی مایکروویو و امواج نوری است. سولاردام همان دستگاه مایکروویو است با این اختلاف که سیستم‌های جدید به نام المنت نوری به آن‌ها اضافه شده‌اند. بین این دو دستگاه تفاوت‌های دیگری نیز وجود دارد. در سولاردام امواج نوری از خود گرمای بسیار بالایی را توزیع می‌کنند. وقتی مواد غذایی داخل دستگاه سولاردام قرار می‌گیرند با روشن شدن دستگاه این سیستم فعالیت خود را آغاز می‌کند.

علاوه بر این در کف محفظه دستگاه سولاردام سیستمی جدید به نام مگاهیتر وجود دارد که امواج نوری و گرمایی از بخش زیرین به مواد غذایی تابانده می‌شود و مواد غذایی را به خوبی گریل و پخته می‌کند. نکته دیگر در رابطه با سولاردام این است که محفظه پخت آن دایره‌ای شکل است تا از این طریق امواج گرمای نورانی به تمام بخش‌های مواد غذایی به خوبی تابانده شود.

کاربرد سولاردام

یکی از مزایای سولاردام این است که آب مواد غذایی را تبخیر نمی‌کند و در این حالت غذا ظاهر خشک و سفت پیدا نخواهد کرد. در صورتی که دوست دارید غذاهای شما حالت نرم و آبدار خود را حفظ کنند بهتر است از دستگاه سولاردام در منزل خود استفاده کنید. به‌عنوان‌مثال وقتی برای بریان کردن مرغی را داخل دستگاه قرار می‌دهید متوجه خواهید شد که مرغ بدون این که خشک شود به صورت کامل بریان و پخته می‌شود. همچنین مرغ شما طعم خوبی نیز خواهد داشت.

سولاردام
سولاردام

عملکرد کانوکشن در سولاردام چیست؟

سولاردام به عملکرد کانوکشن مجهز است. این عملکرد بسیار کاربردی است. در حقیقت کانوکشن در سولاردام این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد تا غذای خود را با 4 برابر سرعت و حتی بیشتر در مقایسه با اجاق‌گاز معمولی گرم کنید. با استفاده از سولاردام می‌توان عملیات مختلف از جمله گرم کردن، یخ‌زدایی و پخت برخی از مواد غذایی را انجام داد. کانوکشن در حقیقت نوعی فن است که کمک می‌کند حرارت ایجاد شده در دستگاه به خوبی به همه جا پخش شود.

مزایای سولاردام

از مهم‌ترین مزایای سولاردام می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سولاردام‌ها باعث از بین رفتن ویتامین‌ها و املاح معدنی مواد غذایی نمی‌شوند از این رو به راحتی سلامت مواد غذایی شما را به خوبی حفظ می‌کنند.
  • موادی که با استفاده از دستگاه سولاردام پخته می‌شوند معمولاً از کیفیت و طعم بهتری برخوردار هستند.
  • بهترین غذاها را با استفاده از سولاردام می‌توان در کوتاه‌ترین زمان ممکن آماده کرد.
  • سرعت پخت این دستگاه در مقایسه با نوع معمولی نسبتاً بیشتر است.
  • سولاردام در مدت زمان کوتاه به سرعت گرم می‌شوند.

معایب سولاردام

هرچند سولاردام‌ها از مزایای زیادی برخوردار هستند اما باید این نکته را به خاطر سپرد که استفاده از آن‌ها با برخی از معایب نیز همراه می‌باشد که از مهم‌ترین این معایب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مواد غذایی که توسط سولاردام پخته می‌شوند سطح کلسترول را افزایش و همچنین سطح هموگلوبین را تا حد زیادی کاهش می‌دهند.
  • در داخل سولاردام نمی‌توان هر ظرفی را قرار داد.
  • سولاردام یکی از دستگاه‌های پرمصرف محسوب می‌شود از این رو اگر از آن استفاده می‌کنید باید هزینه‌های ناشی از برق را نیز در نظر بگیرید.
  • قیمت این دستگاه نسبتاً بالاست از این رو قبل از خرید آن بهتر است بودجه خود را مشخص کنید.

تفاوت مایکروویو و سولاردام

مایکروویو دارای المنت معمولی می‌باشد که در کنار آن دارای عملکردهای مختلف از جمله گریل کردن و پخت می‌باشد. در مایکروویوها تنها امواج داخل مایکروویو هستند که به پخت غذا کمک می‌کنند و در رابطه با سولاردام باید گفت که در این نوع دستگاه‌ها علاوه بر امواج گرمایشی نوری نیز وجود دارد که به پخت بهتر غذا کمک می‌کنند.

مایکروویو با استفاده از مگنترون و المنت کار می‌کند و عملیات از قبیل یخ‌زدایی و گریل کردن غذاها را انجام می‌دهد تا از آن طریق انواع مدل‌های پخت و گریل کردن را بتوانید انجام دهید. این ویژگی برای پخت انواع شیرینی و کیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما داخل مایکروویوها المنت وجود ندارد و تنها با استفاده از اشعه‌ها و امواج مایکروویو کار می‌کنند. برخی از افراد عقیده دارند مواد غذایی پخته شده داخل مایکروویوها خشک‌تر هستند.

سولاردوم
سولاردوم

مایکروویو یا سولاردام؟

در حقیقت انتخاب هر یک از این دستگاه‌ها تا حد زیادی به نیاز و سلیقه شما وابسته می‌باشد از این رو توصیه می‌کنیم بر اساس راهنمای خرید ابتدا انتظارات خود را از دستگاه‌ها مورد بررسی قرار دهید و سپس بررسی کنید که کدام دستگاه می‌تواند انتظارات شما را بهتر رفع کند.

2 نظرات
  1. […] غذای خود را گرم کنید. همچنین آون توسترها در مقایسه با مایکروویو از عملکرد بهترین برخوردار […]

  2. […] نیاز داشته باشید خود دستگاه از طریق حرارت درون محفظه مایکروفر را تمیز خواهد کرد و اثری از جرم و چربی باقی نخواهد […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

خرید اینترنتی لوازم خانگی